Amazon to największa platforma e-handlu na świecie. Dostępna w obu Amerykach, Europie i Azji. 2 mln sprzedawców coraz chętniej zagląda do naszych portfeli, i przyzwyczaja nas do swojej obecności w różnych strefach naszego życia. Wszystko zaczęło się od księgarni – a może jednak nie? Brain Dumaine w swojej książce pokazuje Amazon z różnych stron, jedne zaskakują, a inne utwierdzają w powszechnie panujących przekonaniach dotyczących firmy Amazon. Jedno jest pewne, Amazon znalazł sposób na zwiększenie sprzedaży przez niskie ceny, szybką dostawę oraz wysoką jakość obsługi klienta.

Amazon

Jak już wspomniałem, Amazon jest hegemonem sprzedaży internetowej. Jednak nie tylko tym się zajmuje. Drugą dużą częścią firmy jest AWS czyli chmura obliczeniowa. Ponadto, codziennie dostarcza nam usługi streamingowe Amazon Prime Video oraz udostępnia platformę muzyczną. Każdy z nas kojarzy czytniki Kindle i praktycznie nieograniczoną bibliotekę. W ostatnich latach Amazon zainwestował w nowoczesne technologie rozpoznawania głosu i stworzył system echo z Alexą. Wielu amerykanów budzi się dzięki tym usługom i wie jaka jest pogoda za oknem oraz to, że kończy się mleko. Jeff Bezos postanowił wyjść wyłącznie ze sprzedaży w sieci i kupił sieć sklepów Whole Foods, co pozwala mu dalej rozpędzać swoją firmę.

Koło zamachowe

Amazon działa coraz szybciej i lepiej. Zawdzięcza to AI (sztucznej inteligencji), która jest tak naprawdę początkiem Amazona i Bezonomiki. Jeff powtarza swoim pracownikom, że Amazon kiedyś upadnie, a oni są mu potrzebni aby nastąpiło to jak najpóźniej. Z książki dowiemy się, jak pracownicy giganta napędzają sprzedaż i jakość proponowanych usług. Dzięki dążeniu do perfekcji, Bezos wprowadził usługę Prime, która pozwala na darmową wysyłkę w ciągu 2 dni i dostęp do przepastnych bibliotek firmy. Autor zwraca uwagę na to, że na pierwszy rzut oka, może się to wydawać nieopłacalne – ekonomicznie jednak dzieje się zupełnie inaczej. Dzięki takim zabiegom, Amazon jest zawsze przed konkurencją, a klient zaczyna zagłębiać się ekosystem firmy tak głęboko, że przestaje szukać produktów poza Amazonem.

Cel Amazona

Jak dowiadujemy się z książki, celem nadrzędnym potentata e-commerce jest klient. Ponad wszystko dba się o jakość usług, szybką wysyłkę i niskie ceny. Wszystko co dzieje się w firmie Bezosa jest nakierowane wyłącznie na dobro klienta. Niskie ceny przyciągają klientów, a to z kolei przyciąga nowych sprzedawców, co powoduje konkurencję i ponownie obniżanie ceny, a to przyciąga kolejnych użytkowników platformy giganta. Usługa Prime przyciąga nowych ludzi, szybka wysyłka następnych, muzyka poszerza to grono zainteresowanych, a rabaty w Whole Foods wabią kolejnych. Natomiast 300 mln kupujących przyciąga sprzedających, obecnych na wielu kolejnych rynkach! Już rozumiecie jak to działa? Autor książki pokazuje nam, jak wręcz maniakalna dbałość o dobro klienta wpływa na rynek i sprzedawców. Wbrew pozorom Amazon nie jest rajem dla dostawców towarów. Hegemon bardzo skrupulatnie zbiera dane o zakupach i kupujących, wykorzystuje je dla własnych celów. Jak wygląda współpraca, możesz dowiedzieć się ze szczegółami z książki. Jedno Wam powiem, w niektórych sytuacjach wcale mnie nie dziwi, że Amazon jest ostatnio pod ostrzałem przeciwników.

Diabeł tkwi w szczegółach

Brain Dumaine poświęca wiele miejsca warunkom pracy w Amazonie, opinii klientów, sprzedawców oraz polityków. Opowiada o nich w taki sposób aby czytelnik sam wyrobił sobie zdanie. Jedno jest pewne, Amazon jest firmą sprzeczności. Z jednej strony obniża koszty do granic możliwości, z drugiej podwyższa wypłaty do 15$/h, a pracownicy skarżą się na złe warunki pracy – oczywiście Amazon odpiera zarzuty i przekonuje, że pracownicy są dobrze wynagradzani i że zatrudnia ich ponad 650 000. Sprzedawcy żalą się na wykorzystywanie zebranych danych, a z drugiej strony dzięki platformie mają dostęp do 300 mln klientów i możliwości wzięcia pożyczki na rozwój firmy – wielu z nich odnosi sukcesy i tworzy dodatkowe miejsca pracy. Jak to ocenić? Nie wiadomo.

Jeff Bezos

To samo można powiedzieć o założycielu. Jest najbogatszym człowiekiem o bardzo ciekawej osobowości. Możecie przeczytać jak planuje nowe produkty, jak dba lub nie dba o swoich pracowników i jak często odchodzą jego najbliżsi współpracownicy. Jak działa zasada sześciu stron i dlaczego kurczliwie się jej trzyma. Nie chcę wam za dużo zdradzać o Jeffie, ponieważ autor tak ciekawie opisuje jego postać, że nie chcę wam odbierać przyjemności z odkrywania Bezosa od nowa. Nie da się go ocenić jednowymiarowo – co dobitnie opisuje Brain.

Polityka

Być może często czytacie o sporach Amazona z politykami. Jest to bardzo ciekawa wymiana zdań. Są nawet politycy którzy domagają się podziału firmy na mniejszą – ponieważ uważają, że jest za duża. Jednak patrząc na liczby, Amazon zajmuje 40% rynku internetowego USA. Natomiast patrząc na cały rynek, e-handel to tylko kilka procent całości czyli bardzo mało. Kolejnym mocnym ciosem wymierzonym w Amazon jest fakt, że automatyzacja, która postępuje w firmie, jest bardzo szybka – co spowoduje zmniejszenie zapotrzebowanie na ludzką pracę. Politycy obawiają się, że sposób działania giganta spowoduje załamanie rynku pracy.

Podsumowanie

Bez dwóch zdań książka jest godna uwagi. Czyta się ją przyjemnie, a wiedza w niej zawarta jest naprawdę interesująca i momentami przerażająca. Pozycja jest nie tylko dla miłośników czy przeciwników Amazona, ale dla każdego kto chce poznać świat bezonomiki i koła zamachowego. Możemy się dowiedzieć o wiele więcej niż przytaczam w recenzji. Przyznam się, że podszedłem do tej pozycji z dużym dystansem, ale nie żałuję czasu spędzonego z książką.

 

Książka dostępna na stronie wydawnictwa:

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *