Czy można wprowadzić lepsze procesy i metody rozwoju produktu w organizacjach produkcyjnych? Czy można lepiej zarządzać ludźmi, tak aby tworzyli innowacje i świetne produkty? Tak, zdecydowanie. Najlepszym dowodem na to jest koncepcja Lean Product Development. Została ona wdrożona z powodzeniem m.in. w takich firmach jak: Ford i Toyota. Dzięki jej zastosowaniu, te firmy wyprodukowały świetne samochody, narzędzia i system produkcyjny, a także świetnie wykorzystały pracę osób zatrudnionych w ich zakładach. Całościowe zastosowanie Lean przełożyło się na ogromne sukcesy. Dzięki niemu Ford przetrwał trudne czasy a Toyota stworzyła ponadczasowe i trwałe samochody, które zdobyły uznanie przez klientów na całym świecie. Jest to dowód na to, że koncepcja Lean sprawdza się w boju. Warto poznać jej szczegóły i reguły funkcjonowania – zwłaszcza przy wdrażaniu i rozwoju nowego produktu i zarządzania zespołem.

Odpowiedni produkt

Książka w dokładny sposób pokazuje, w jaki sposób podchodzić do tworzenia produktu. Pomaga wdrożyć procesy i sposób działania oparty na efektywności, ograniczeniu kosztów i doskonałej wydajnej pracy. Leanowe podejście pomaga spojrzeć na sposób budowy prototypów w sposób, który zaoszczędzi pieniądze i czas. Dzięki temu można na wczesnym etapie zdecydować o przyszłości danej rzeczy. Niestety obecnie zbyt późno zapada decyzja w wielu firmach – czy kontynuować czy odpuścić. Nawet jeśli pomysł się przyjmie, to im więcej błędów i poprawek zostanie dokonanych w początkowej fazie, tym mniejsze nakłady finansowe zostaną wykorzystane w przyszłości. Ma to związek zarówno z pracą firmy jak i dostawcami narzędzi i infrastruktury potrzebnej do stworzenia produktu. 

Nieustanna nauka

Jeżeli mają powstawać rewolucyjne i innowacyjne produkty, potrzebni są do tego ludzie – którzy je wymyślą i stworzą. Ich kreatywność powinna wykraczać poza schematy daleko do przodu. Dlatego tak ważne jest ciągłe uczenie się całej organizacji. Ludzie pracujący w zespołach nad rozwojem danego produktu, powinni zdobywać wiedzę i być jej głodni. Nigdy nie wiadomo co może wydarzyć się dzięki takiej postawie. Mając otwartą głowę i będąc nieustannie czujnym, można wpaść na niezwykłe pomysły, które pomogą usprawnić działanie produktu. Do tego dochodzi wymiana informacji i spostrzeżeń między współpracownikami, to również jest efektywne uczenie się. Istnieje przekonanie, że pewne informacje powinno zachować się  dla siebie. Powoduje to strach przed utratą pracy lub że ktoś inny wykorzysta tą wiedzę i my na tym stracimy. W organizacjach takich jak Toyota czy Ford kładzie się nacisk na wymianę informacji i jej przepływ z działu do działu. To stanowi o ich sile i jest gorąco promowane wśród pracowników tych firm na całym świecie.

Kunszt

Stosując podejście Lean można stworzyć solidne i wartościowe produkty. Jednak dodatkowym elementem jest dążenie do doskonałości i kunszt związany z efektem finalnym. Produkt powinien zachwycać, jednocześnie być bezpieczny i funkcjonalny dla użytkownika. Wszystko to sprowadza się czy np. konkretny model samochodu znajdzie miliony nabywców na całym świecie. Innowacje w podejściu do projektowania Lean skupiają się na prostocie, na odrzuceniu tego co zbędne. Chodzi zarówno o zbędne koszty, ograniczenie marnotrawstwa surowców i czasu. Wszystko to przekłada się na efektywność i produktywność. Dzięki temu organizacje mogą zaoszczędzić ogromne sumy pieniędzy i dotrzymywać terminów przy oddawaniu do użytku swoich produktów. 

Przyszłość

Przewidywanie przeszłość nie jest możliwe w 100%. Jednak można podejmować kroki, które pomogą się na nią przygotować i spełnić oczekiwania odbiorców katalogu urządzeń i usług. Toyota działa długodystansowo, przygotowuje się na różne ewentualności. Pracuje nad samochodami spalinowymi, hybrydowymi i elektrycznymi. Zdaje sobie sprawę, że transformacja rynku i przyzwyczajeń klientów dokonuje się na przestrzeni dziesięcioleci. Przygotowuje się na ewentualne zmiany i chce dotrzeć do różnych klientów, dając im produkt wysokiej jakości – który spełni ich oczekiwania. Odmienną taktykę stosuje Tesla, skupiając się wyłącznie na samochodach elektrycznych. Dodatkowo nie dotrzymuje terminów dostaw i niezawodności swoich samochodów. W pewnym momencie dowiemy się kto lepiej przewidział oczekiwania klientów i przyszłość. 

Zespół

Aby stworzyć udany produkt, w pierwszej kolejności należy stworzyć odpowiedni zespół ludzi którzy go wymyślą i wdrożą pomysł w życie. Zasoby ludzkie są większą wartością niż posiadana przez firmę technologia. To z połączenia ludzi i ich pomysłów wynikają innowacyjne i ponadczasowe produkty. Dlatego tak istotne jest przeprowadzenie rzetelnej rekrutacji. Zaniedbanie tego procesu może sporo kosztować firmę. Zatrudnienie niewłaściwej osoby będzie bardzo kosztowne. Strata czasu, energii i pieniędzy będzie znacząca. Kolejnym elementem skuteczności ludzi jest rozwijanie każdego pracownika i całego zespołu. Odpowiednie połączenie ludzi i ich współpraca przynieść może niespodziewane efekty. Każdy człowiek posiada inna wiedzę i kreatywność. Jednak w momencie ich wymieszania może dojść do spektakularnych wyników. Także kładzenie nacisku na szkolenia zawsze będzie dobrym pomysłem. Z czasem z pewnością zwrócą się włożone na to nakłady czasu i pieniędzy. 

Podsumowanie

Koncepcja Lean Product Development przyda się firmom produkcyjnym i osobom w nich zatrudnionym. Wdrożenie jej spowoduje ogromne zmiany w podejściu do tworzenia produktów, jak i samej realizacji pomysłów. Odczuwalna będzie korzyść na poziomie pieniędzy, czasu i wydajności. Wdrażając nowe procedury nie obędzie się bez przeszkód i sprzeciwów pracowników. Jednak im lepiej się zrozumie całą koncepcję, tym lepsze efekty osiągnie się w przyszłości. Książka jest obszernym kompendium wiedzy i z niezwykła starannością przedstawia krok po kroku co należ zrobić, aby jak najlepiej wykorzystać filozofię Lean. Książkę czyta się z ogromnym zaciekawieniem. Nie jest to lektura na kilka dni. Jest to podręcznik, który pomoże zrewolucjonizować firmę i podejście do pracy ludzi w niej zatrudnionych. Na początku wdrażania nowej koncepcji nie obędzie się bez błędów. Jednak z czasem zostaną one wyeliminowane i dzięki konsekwentnym działaniom firma odniesie spore korzyści i niesamowite efekty. Obserwacje te zostały poparte wynikami takich firm jak Toyota i Ford które zastosowały koncepcję Lean. Warto się przyjrzeć bliżej sprawdzonym działaniom, ponieważ mogą doprowadzić do rewolucji i ogromnego sukcesu firmy, która pójdzie przykładem tych gigantów motoryzacyjnych. 

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *