Szukasz informacji jak ze swojego przedsiębiorstwa zrobić potentata na skalę lokalną czy światową? Świetnie trafiłeś. Charles Koch w swojej książce omawia tematy związane z przedsiębiorczością i  innowacyjnością, które pozwoliły mu rozwinąć firmę przejętą po ojcu wartą 21 mln $ do zawrotnej kwoty 110 mld $. Zapraszam do recenzji “Dobry zysk” Charlesa Kocha.

Początki Charlesa Kocha

Autor książki w pierwszej części opowiada nam dużo o swoich początkach. Nie pomija w niej  swoich lat dziecięcych, szkolnych czy startu w pierwszej pracy. Robi to po to, abyśmy mogli lepiej zrozumieć dlaczego zarządza firmą w ten sposób i co na to się złożyło. Dlatego przeczytamy historię jego Ojca oraz to jak wpłynął na Charlesa, czego nauczyła go  matka oraz jak traktował pierwszą pracę i dlaczego postanowił kierować rodzinną firmą. Z początku może się nam to wydawać zbędne, lecz podczas czytania książki zauważymy pewne interakcje między sposobem zarządzania a wpływem Ojca, Matki oraz otoczenia w jakim się wychował. 

Wartość dla klienta

Podstawową cechą bycia przedsiębiorcą jest dawanie wartości klientowi, kontrahentowi, pracownikowi – te słowa są najczęściej powtarzane w książce. Autor przestrzega przed budowaniem przedsiębiorstwa opartym na subsydiach politycznych i dopłatach – one nie są trwałe i prowadzą do złego zysku. Przedsiębiorca musi budować swój biznes na trwały dobrych zyskach, czyli takich, które oparte są na “produkowaniu” wartości dla naszego klienta.

Kreatywna destrukcja i pasujące kamienie

Charles Koch w swojej książce pokazuje nam, dlaczego kreatywna destrukcja jest tak ważna dla każdej firmy, a przywiązanie do aktualnych rozwiązań ciągnie ją na dno. Według autora nie ma większego błędu jak zadufanie w sobie i brak innowacyjności. Kiedy osiadasz na laurach, zyskają wyłącznie Twoi konkurenci a Ty oddajesz pole bez żadnej walki. Z czasem staniesz się archaiczną instytucją przeznaczoną do upadku albo sprzedaży. Wszystkie te zagadnienia autor opisuje w książce z omówieniem każdego małego niuansu.

Jednak aby być potentatem nie wystarczy wyłącznie szybko się rozwijać. Należy również szukać nadarzających się szans biznesowych. Być może nasza firma nie najlepiej radzi sobie z nowymi technologiami, wtedy należy znaleźć i przejąć takie przedsiębiorstwo, które uzupełni nasze braki bądź da dodatkową wartość nam i naszym klientom. Rozwój naszej firmy i ewentualne przejęcia muszą do siebie pasować. Musimy budować z nich mur z idealnie dopasowanych kamieni. 

Porażki 

Szerokość Charlesa Kocha jest uderzająca. Jeden z podrozdziałów w całości jest o porażkach jakie przytrafiły się Jemu i Jego firmie. Dokładnie opisuje dlaczego postanowili zainwestować w nie dochodowy interes, jakie popełnili błędy podczas prowadzenia go oraz co mogli zrobić dużo lepiej. Autor przyznaje się do błędów wartych setki milionów dolarów. Mimo to uważa, że wszyscy uczą się na błędach i najważniejsza nie jest ucieczka od nich, a umiejętne wyciąganie wniosków, aby za każdym kolejnym razem unikać już tych poznanych. Oczywiście nie gwarantuje to sukcesu, ale zwiększa znacznie szanse – “Porażka to sukces w toku”

Wizja

Druga część książki zaczyna się podrozdziałem “Wizja”. Charles przekazuje nam w nim bardzo ważne informacje czym jest wizja i jak należy ją budować.  Nie wystarczy powiesić w firmie kilku plakatów, a następnie używać ich przesłania jako porównań. Należy jasno powiedzieć wszystkim co chcemy osiągnąć, jakimi metodami i dążyć do tego tak bardzo jak jest to tylko możliwe. Wizją Koch industries Inc. jest budowanie wartości dla pracownika, kontrahenta oraz klienta nie zapominając przy tym o środowisku, BHP i oszczędzaniu zasobów.

Zalety, talenty, decyzyjność

Aby móc wydobyć maksymalny potencjał pracowników, na każdym szczeblu drabiny hierarchii w firmie należy przydzielać taki zakres obowiązków aby odpowiadał on wrodzonym umiejętnością i talentom pracownika. Autor dokładnie opisuje w książce co się dzieje jak zaniechamy tego bardzo ważnego aspektu. Nie muszę Wam chyba mówić, że nic dobrego z tego nie będzie. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej i jak robić to dobrze, zachęcam do lektury książki. Wskazówki zawartej w niej są naprawdę wartościowe i otwierające drzwi do maksymalnego wykorzystania pracownika. Dodatkowo Charles pokazuje jak do talentów i zalet pracownika należy przypisywać decyzyjność w firmie. Dopiero w takiej konfiguracji możemy osiągać przewagi nad konkurentami rynkowymi. 

Wiedza

Pozyskiwanie wiedzy, jej odpowiednia dystrybucja pomiędzy pracownikami oraz zależnymi spółkami jest najważniejsza do budowania przewag rynkowych. Jeżeli nie inwestujemy w badania i nowe technologie, pozwalamy zyskiwać naszym konkurentom. Autor w “Dobry zysk” dokładnie tłumaczy straty związane z niedoinwestowaniem firmy w tym aspekcie. Jedno jest pewne – nie inwestujesz w wiedzę zaczynasz staczać się w przepaść. 

Jak wykorzystać wiedzę zawartą w książce

Ostatnia trzecia część książki przytacza konkretne przykłady wykorzystania informacji zawartych w książce. Całą zebraną wiedzę autor nazywa – zarządzanie MBM. Na czterech studiach przypadku możemy raz jeszcze utrwalić sobie zdobytą wiedzę oraz upewnić się, że dobrze rozumiemy autora. Musimy jednak pamiętać, że każda firma różni się od siebie i należy MBM dostosować do własnych potrzeb i ambicji.

Podsumowanie

Książka jest bardzo ciekawa z masą wiedzy. Nie bez powodu została uznana bestsellerem “New York Timesa” Napisana jest w dość prosty sposób. Przeznaczona jest nie tylko dla właścicieli firm, ale również dla kadry zarządzające oraz każdej osoby chcącej się rozwijać i zrozumieć sukces prowadzenia przedsiębiorstwa. Z całą świadomością możemy Państwu polecić “Dobry zysk” Charlesa  G. Kocha wydawnictwa Emka.

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

 

 

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *