W ubiegłą sobotę (30 kwietnia br.) na scenie Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, zabrzmiała opera w wersji koncertowej pt. Griselda. Jej autorem jest Giovanni Bononcini, wybitny barokowy kompozytor. Okazją do zaprezentowania tego dzieła jest 300. rocznica premiery, która miała miejsce 22.02.1722. Wykonanie opery zostało zaprezentowane przez Wrocławską Orkiestrę Barokową pod dyrekcją Benjamina Bayla, a sam koncert odbył się we współpracy z Bayreuth Baroque Opera Festival.

Autor zdjęcia: Karol Sokołowski/NFM

Magiczne połączenie

W sobotni wieczór, jako uczestnicy koncertu, byliśmy świadkami wyjątkowego połączenia. Zajmując miejsca na scenie oraz chórze NFM, tworząc tzw. estradę w odwróceniu, mogliśmy rozkoszować się muzyką i ariami operowymi. Będąc w samym sercu wydarzeń muzyczno-wokalnych, można było poczuć dreszcz emocji i wczuć się w samą historię zawartą w operze Griselda. 

Wzorowe i pasjonujące partie muzyczne zaprezentowali członkowie Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Natomiast historię opery, za pomocą wyjątkowych głosów opowiedzieli: 

Wanda Franek – Griselda (mezzosopran)

Max Emanuel Cenčić – Gualtiero (kontratenor)

Alexander Orellana – Ernesto (sopran)

Johanna Rosa Falkinger – Almirena (sopran)

Sreten Manojlović – Rambaldo (bas-baryton)

Autor zdjęcia: Karol Sokołowski/NFM

Wielkie emocji w trudnej historii miłosnej

Losy bohaterów opery są wielką opowieścią o trudnej i niespełnionej miłości. W ówczesnych czasach bardzo ważnym zjawiskiem był mezalians. Stąd też król Gualtiero nie był w stanie swobodnie i bez przeszkód celebrować związku z Griseldą. O szczegółach i zawiłej historii bohaterów, można szerzej zapoznać się w precyzyjnym omówieniu koncertu, jakie przygotował Oskar Łapeta pod adresem: Omówienie Griselda. W tej relacji skupimy się natomiast na przebiegu koncertu i zaprezentowaniu dzieła przez artystów.

Autor zdjęcia: Karol Sokołowski/NFM

Brak poczucia czasu

Tego rodzaju wydarzenia pokazują, że człowiek traci poczucie czasu. Uwaga skupiona na fenomenalnej oprawie muzycznej i wokalnych popisach sprawiła, że czas tego dnia upłynął w mgnieniu oka. Z wielkim żalem i poczuciem niedosytu trzeba było opuścić Salę Główną Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Rzetelne przygotowanie całego materiału było dostrzegalne podczas trwania całego koncertu. Tempo i stosowane akcenty przez orkiestrę, podkreślały wokalną narrację i emocje u śpiewaków. Perfekcyjnie zaprezentowane arie były natomiast kluczowymi momentami i skutecznie budowały napięcie. Dzięki temu można było wczuć się w losy bohaterów i zagłębić się w ich przeżycia. Każdy z wykonawców był genialny w swojej roli, ale w mojej ocenie absolutnie fenomenalni byli Alexander Orellana jako Ernesto oraz Sreten Manojlović jako Rambaldo. Ten ostatni pokazał również swoje teatralne oblicze, które powodowało ukazanie prawdziwych i szczerych emocji miotających bohaterem w jakiego się wcielił. Trudno tutaj pominąć i nie uznać również wielkości talentu jaki posiada i zaprezentował Max Emanuel Cenčić – wcielający się w postać Gualtiero. Ten wyjątkowy głos hipnotyzował i był wielokrotnie nagradzany brawami podczas trwania koncertu. Wspaniałym dopełnieniem męskich głosów były Wanda Franek jako Griselda i Johanna Rosa Falkinger jako Almirena. Takie głosy pamięta się długo po opuszczeniu sali koncertowej. 

Autor zdjęcia: Karol Sokołowski/NFM

Podsumowanie

Benjamin Bayl jako dyrygent koncertu, wywiązał się wzorowo z roli jaką mu powierzono. Był spoiwem pomiędzy Wrocławską Orkiestrę Barokową a śpiewakami, czego dowodem było żywe zaangażowanie na scenie – dostrzegalne gołym okiem przez publiczność. Muzyczna podróż jaka została zaprezentowana uczestnikom koncertu, była na fenomenalnym poziomie. Nie powinno to być zaskoczeniem dla osób pasjonujących się koncertami w NFM i występami Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Ponieważ nad całością czuwał także Jarosław Thiel (dyrektor artystyczny orkiestry). Co również bardzo istotne, na twarzach muzyków można było ujrzeć wielką radość z wykonywanych partii oraz że była to dla nich wielka przyjemność, płynąca z zaprezentowania swoich umiejętności przed zgromadzoną publicznością. Właśnie dla takich koncertów żyją pasjonaci muzyki i pamiętają je przez długie lata. 

Autor zdjęcia: Karol Sokołowski/NFM

Jeśli pragniecie przeżyć podobne chwile muzycznych uniesień, koniecznie zaglądajcie na bieżąco do repertuaru Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

Wrocławska Orkiestra Barokowa:

Zbigniew Pilch (koncertmistrz), Mikołaj Zgółka,

Kamila Guz, Paweł Stawarski – I skrzypce

Adam Pastuszka, Violetta Szopa-Tomczyk,

Małgorzata Malke, Juliusz Żurawski – II skrzypce

Dominik Dębski, Piotr Chrupek, Michał Mazur – altówki

Jarosław Thiel, Bartosz Kokosza, Jakub Kościukiewicz – wiolonczele

Stanisław Smołka – kontrabas

Annie Laflamme, Małgorzata Klisowska – flety

Eduard Wesly, Martin Jelev – oboje

Jani Sunnarborg – fagot

Guillermo Pérez Izquierdo, Miguel Martin – rogi

Martin Patscheider, Gerd Bachmann – trąbki

Jarosław Kopeć – kotły

Giovanni Bellini – lutnia

Aleksandra Rupocińska – klawesyn

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *