W ostatnim artykule, zasygnalizowany został temat nawiązywania kontaktów i szanowania odbiorcy. Tym razem chcę jednak rozwinąć ten temat. Bardzo często na konferencjach i szkoleniach, mówi się o dobrej komunikacji, szacunku i wspieraniu. Niestety w praktyce wygląda to zupełnie inaczej i głoszone porady nie mają odzwierciedlenia w codziennej pracy oraz w kontaktach z ludźmi. Bardzo często wysłany e-mail pozostaje bez odpowiedzi. Nie chodzi o to, że na każdą prośbę czy zapytanie powinna paść pozytywna odpowiedź – absolutnie nie. Najważniejszy jest szacunek do nadawcy wiadomości. Jeśli nie możemy pozytywnie rozpatrzyć danego zapytania, nie mamy środków lub zwyczajnie ochoty czy też czasu na współpracę z kimś, to kultura osobista i szacunek wymagają aby odpowiedzieć. Nawet odmownie, ale jednak przesłać informację ze swoją decyzją. Taka komunikacja jest przejrzysta i każda ze stron wie na czym stoi. 

Oczekiwanie na odpowiedź

Poczta e-mail ma to do siebie, że nie każdy odbiera wiadomości na bieżąco i czasami może ją odebrać po kilku godzinach lub kilku dniach. Nawet jeśli skrzynka się zapełni i będzie tam mnóstwo nieprzeczytanych wiadomości, to ważne, aby je przejrzeć i koniecznie odpisać na zapytania i propozycje współpracy. Zdarzają się oczywiście sytuacje, że wiadomość nie dotarła, wpadła do spamu lub została przypadkiem usunięta podczas czyszczenia poczty. Takie sytuacje się zdarzają – normalna rzecz. Jednak jeśli po wyświetleniu wiadomości, zwyczajnie ją ignorujemy, jest to wyraz braku szacunku. Odwróćmy sytuację – to właśnie my wysyłamy zapytanie i… – no właśnie – cisza. Jest to dość frustrujące, ponieważ najczęściej myślimy, że ktoś nas po prostu zignorował i nie chce mieć z nami do czynienia. 

Współpraca

Może się zdarzyć, że w aktualnym momencie nie będzie możliwości podjęcia z kimś współpracy. Jednak życie pisze różne scenariusze i nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co nastąpi za kilka miesięcy lub lat. Szacunek w komunikacji działa w dwie strony. Podchodząc z do drugiej osoby życzliwością i szacunkiem, możemy zbudować relację, która zaprocentuje dopiero za jakiś czas i bardzo często w najmniej spodziewanym momencie. Jeśli to my odpiszemy komuś na wiadomość – choć odmownie – to druga strona to uszanuje i nadal istnieje pole do potencjalnej współpracy za jakiś czas. Jeśli my otrzymamy e-maila z wyjaśnieniem obecnej sytuacji, to także wspominamy to pozytywnie i jesteśmy otwarci na dalszą komunikację – w tym lub innym zakresie. Warto zostawiać takie otwarte drzwi i podtrzymywać relację, ponieważ z takich relacji wynikają bardzo często nieprzewidywalne projekty i znajomości. Szacunek i przejrzysta komunikacja z drugim człowiekiem są kluczowe w dobrym życiu – tym biznesowym i prywatnym.

Podsumowanie

Bardzo często mówi się, komunikacja jest kluczem. Tak to prawda, lecz nie może być to tylko pusty slogan wygłaszamy przez szkoleniowców i prelegentów na konferencjach. Za tym muszą iść czyny i powinno się dobrze komunikować i utrzymywać relację każdego dnia. Nikt nas nie zwolni z tego obowiązku, jeśli chcemy być szanowani i tworzyć wartościowe biznesy, bez względu czy pracujemy dla kogoś czy na własny rachunek. Odpisywanie na wiadomości i poinformowanie nadawcy o naszej decyzji, jest niezbędne aby być przejrzystym i szanowanym. 

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *