Codziennie jesteśmy bombardowani komunikatami, na każdym kroku w każdej sferze życia. Przyglądamy się sytuacji w pracy, kraju czy świecie. W każdej chwili ktoś kreuje i wygłasza pewne tezy. Jeżeli są one prawdziwe i szczere, wszystkim nam się lepiej żyje i funkcjonuje, jeżeli natomiast są po to aby szerzyć dezinformacje – powodują masę problemów.

Odpowiedzialna komunikacja

Odpowiedzialna komunikacja to taka, kiedy zanim przekażemy jakiś komunikat – czy informację – zostanie dokładnie przemyślana i sprawdzona. Musimy zweryfikować założenia i możliwości np. o podwyżkach w pracy. Nie może być tak, że informujemy o ich przyznaniu lub nie, a za kilka dni zmieniamy zdanie i nikogo nie informujemy o zmianie oraz powodach. Jeżeli mówimy, że coś się ma wydarzyć, a później do tego nie dochodzi – budzimy frustrację i zamieszanie. Dlatego za każdym razem, starajmy się odpowiedzialnie i jednoznacznie się wyrażać. Dotrzymujemy danego słowa i informujemy o ewentualnych zmianach, w taki sposób aby dla wszystkich było jasne i oczywiste. 

Dezinformacja

Jeśli nasze informacje są nieprawdziwe, bądź przekazywane w dwuznaczny sposób – budujemy wokół Nas dezinformację oraz znieczulamy ludzi do kwestii, które są być może bardzo ważne i mogą być nieodwracalne. Weźmy na ten przykład dezinformacje na temat ocieplania się klimatu. Od wielu lat mówi się, że ludzie powodują efekt wzrostu temperatury na ziemi. Przez bardzo długi czas, duże korporacje paliwowe budowały narracje powątpiewając czy naprawdę tak jest. Wielu ludzi na końcu już nie wierzyło nikomu w tym temacie i nawet nie pomyśleli o zmianach w swoim życiu – a co dopiero aby domagać się zmian w polityce. Dzisiaj na własne oczy widzimy, że klimat się zmienia. W tym roku w Wielkopolsce nie było ani jednego dnia ze śniegiem, co 10 lat temu nie było nawet do pomyślenia. Być może jest już za późno aby ten trend zmienić.

Dotyczy każdego!!

Niestety nie jesteśmy w stanie oderwać się od komunikatów płynących w naszym kierunku. Musimy komunikować się z innymi i współpracować. Dlatego jeśli nie jesteśmy pewni informacji, z źródła które nam komunikuje pewne informacje, postarajmy się znaleźć inne, które potwierdzi informację lub zaprzeczy. Są jednak miejsca gdzie nie możemy liczyć na prawdziwe i przemyślane informacje np. miejsce pracy. Jeśli szef bardzo często wygłasza pewne tezy, a później nie dotrzymuje słowa, trudno jest wierzyć takiej osobie – co przekłada się na niechęć do pracy i frustrację. Dlatego w takich sytuacjach należy bezwzględnie zmienić otoczenie. Szkoda Waszego zdrowia. Nie warto dalej w tym uczestniczyć.

Dobrze się komunikuj!

Patrząc na powyższe – apeluję do Was o przemyślaną i prawdziwą komunikację. Nie mówcie komuś zasłyszanych i nieprawdziwych plotek. W ten sposób możecie ranić innych ludzi. Jeżeli macie jakąś informację, przekażcie ją w najprostszy sposób – bez owijania w bawełnę. Najgorsza prawda jest lepsza od najsłodszego kłamstwa, a jeszcze gorszy jest niezrozumiały komunikat. 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *