Wiele osób zastanawia się nad własną działalnością. Jednak pozostaje ona wyłącznie w rozważaniach. W wielu przypadkach dlatego, że nie bardzo wiemy jak się za to zabrać, a z drugiej strony obawiamy się stracić “pewnego” dochodu jaki daje nam praca na etacie. Jednak nie ma takiej sytuacji z której nie ma wyjścia. Dzisiaj w czterech bardzo ogólnych krokach pokażę Wam, że na pierwszym etapie można połączyć pracę etatową z rozpoczęciem rozwijania własnego biznesu.

Oferta

Pierwszym niezbędnym krokiem jest przygotowanie oferty. Musisz sam wiedzieć co chcesz robić i jakie usługi/produkty chcesz oferować. Jeżeli jeszcze nie wiesz co chcesz robić, odsyłam Cię do poprzedniego wpisu “Zarabiaj na mocnych stronach!!!”. Przygotuj dla siebie listę rzeczy jakie zaoferujesz. Jeszcze raz przemyśl czy potrafisz wykonać je wszystkie oraz czy nie brakuje Ci jakichś na liście, które uzupełnią Twoją ofertę. Pamiętaj, że musi ona być spójna. Nie możesz doprowadzić do sytuacji, w której oferować będziesz wykonywanie mebli ogrodowych oraz instalacji elektrycznych. Musisz się zdecydować na konkretny profil. W końcu masz być specjalistą. Jeżeli brakuje Ci wiedzy bądź umiejętności musisz je na tym etapie nadrobić.

Niezbędne wyposażenie

Kolejnym krokiem jest analiza czy posiadasz odpowiednie narzędzia do wykonania powyższej oferty. Miej na uwadze, że jeżeli aktualnie wykonujesz te usługi hobbystycznie dla siebie i garstki znajomych – mogą się one okazać niewystarczające. Jednak przestrzegam wpadanie w szał zakupowy. Nie kupuj najdroższego i bardzo zaawansowanego sprzętu. Wykorzystaj w pierwszej kolejności to, co masz lub zakup niezbędne narzędzia. Musisz mieć świadomość, że Twoja oferta niekoniecznie musi przyciągnąć rzeszę klientów oraz to, że na początku będziesz świadczyć swoje portfolio w ramach Działalności nierejestrowanej – dopiero jak Twoje przychody przekroczą 50% kwoty brutto wynagrodzenia minimalnego (w 2020 r. – 1300 zł/brutto) będziesz musiał założyć działalność. Oczywiście są pewne obostrzenia ale to temat na osobny wpis.

Ogłoszenie

Kolejnym etapem na który należy położyć olbrzymi nacisk, to przygotowanie odpowiedniego ogłoszenia. Wielu początkujących przedsiębiorców traktuje ten etap bardzo pobieżnie – co jest ogromnym błędem. Ogłoszenie musi być przejrzyste, w jasny i zrozumiały sposób komunikować co sprzedajecie i jakie usługi świadczycie bez specjalistycznego słownictwa – w końcu osoba która Was potrzebuje nie zna specjalistycznego języka. Ponadto napiszcie kilka słów o sobie, a najlepiej odeślijcie do swojej strony czy profilu społecznościowego gdzie możecie się pochwalić własną pracą. Nic tak dobrze nie skłania  klientów do zakupów jak dobre portfolio.

Aktywne poszukiwanie klienta

Jednak samo ogłoszenie nie wystarczy. Warto również poszukać potencjalnych klientów na własną rękę. Siedzenie i czekanie aż ktoś zadzwoni i coś zamówi może zniweczyć Wasz początkujący zapał. Dlatego należy wziąć sprawy w swoje ręce i przygotować listę mailingową z potencjalnymi klientami. Wysłać spersonalizowane wiadomości z informacją o swojej działalności. Jeżeli ktoś uważa, że jego produkt nadaje się wyłącznie dla klienta indywidualnego i nie ma szans na taką listę, to jest w błędzie. Weźmy na tapetę naszego producenta mebli ogrodowych. Może On zaproponować swoje produkty restauracjom i kawiarniom w końcu większość lokali w okresie letnim otwiera ogródki na świeżym powietrzu. Może również przygotować ofertę dla sprzedawców mebli. Oczywiście nie zaproponujesz ich sieciom handlowym, ale już osobom sprzedającym np. meble kuchenne już tak. Co stoi na przeszkodzie aby rozszerzyć swoją ofertę.

Mam nadzieję, że ten wpis pozwoli Ci na ponowne rozważenie i rozpoczęcie prowadzenia własnej działalności. 

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *