Prowadząc interesy, kluczową kwestią jest bycie szczerym i prawdomównym. Budując zaufanie z klientami i kontrahentami, tworzymy długotrwałe relacje. Do tego nie potrzeba skonstruowania umów i specjalnych klauzul, na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. Jeśli umówimy się w rozmowie na pewne warunki, to powinniśmy je dotrzymać. Oczywiście można sporządzić umowę na papierze, ale nasze słowo powinno być tutaj najważniejsze. Mamy jedno nazwisko, jedną twarz i reputację. To powinno być wystarczające do tego, aby podchodzić do ludzi z szacunkiem oraz budować długofalowe i dobre relacje. Zszargany wizerunek i imię, będzie bardzo trudno odbudować i może się to nawet nigdy nie udać w 100%.

Dotrzymywanie obietnic

Jeśli dochodzi do pewnych uzgodnień, w zakresie dostarczenia towaru lub wykonania usługi, to nie chodzi tutaj o wykonanie tego na minimum. Należy tutaj zapewnić, jak najlepszą obsługę klienta i wykonać zlecenie na najlepszym poziomie, a nawet przekroczyć oczekiwania. Jeśli klient lub kontrahent będzie pozytywnie zaskoczony, to zwróci na nas uwagę i jest duża szansa, że wróci do nas. Pozytywne zaskoczenie jest bardzo ważne, bo stawia nas na bardzo dobrej pozycji w rozmowach i staraniach o kolejne zlecenia. Ludzie pamiętają jednocześnie bardzo dobrze wykonane zlecenia, jak i tej bardzo źle przeprowadzone. Dlatego warto pamiętać o dawaniu od siebie maksimum pozytywnych doświadczeń. Nawet poprawne i średniej jakości wykonane zadanie, może nie być wystarczające, aby klient do nas powrócił. 

Opinie

Jeśli chcemy budować długotrwałe relacje, to nie wystarczy wykonać otrzymane zlecenie. Jeśli nie jesteśmy pewien tego, jakie odczucia ma klient, warto zadzwonić i zapytać o opinię i uwagi. Może jest zachwycony, a może jest coś, co nam umknęło i nie zdajemy sobie z czegoś sprawy. Nikt nie jest nieomylny i nie wie wszystkiego. Czasami może chodzić o błahostkę i wystarczy coś poprawić, a reakcja klienta będzie dużo lepsza i zadowolimy go małym gestem. Pytania w budowaniu zaufania są bardzo ważne, ponieważ pozwalają na zdobycie zasadniczych informacji o tym czego pragnie druga osoba. 

Podsumowanie

Poprzez kłamstwo, unikanie i zwodzenie, nie uda się zbudować zaufania oraz trwałego i wartościowego biznesu. Nie mówiąc prawdy klientom, współpracownikom i kontrahentom skazujemy się na negatywne komentarze, a nawet na potępienie ze strony innych osób. Kłamstwo ma krótkie nogi i prędzej czy później zemści się na każdym kto jest nieszczery. Bardzo często zdarzają się nieprzyjemne sytuacje w trakcie robienia interesów i żadna uczciwa osoba nie lubi gdy się ją oszukuje. W taki sposób nie uda się zbudować zaufania i wielopokoleniowego biznesu. Trzeba cały czas dbać o dobrą opinię, satysfakcję innych osób i własną reputację. Tylko tak można zajść daleko będąc przedsiębiorcą lub pracować w szanowanej firmie należącej do kogoś innego. 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.