Amazon jest największą firmą sprzedającą w Internecie. Bezos z Amazona uczynił międzynarodowego giganta. Jakimi wartościami się kierował i na co postawił? Tego wszystkiego możecie dowiedzieć się z listów do akcjonariuszy, bądź z książki “Z listów Bezosa” autorstwa Steava Andersona wydanej w Polsce przez Onepress.

Mądre ryzyko

Zacznijmy od początku. W 1994 roku Bezos założył księgarnie. Zrobił to za pożyczone pieniądze od rodziców i przyjaciół. Postanowił zainwestować w sprzedaż internetową. Czy to było mądre? Nie wiem, ale jak widać opłacało się. Autor w pierwszej części książki bardzo szczegółowo opisuje początki Amazona oraz na problemy jakie napotkał Jeff. Jeżeli wydaje się komuś, że była to prosta droga, pragnę przypomnieć kryzys, który zniszczył prawie wszystkie starupy internetowe. Do dzisiaj Amazon podejmuje mądre ryzyko, bardzo często podnosząc porażki, ale uczy się, jak kolejny raz zrobić coś lepiej. Anderson wielokrotnie w swojej książce opisuje nieudane projekty oraz te, które przyniosły Amazonowi lidera rynku e-commerce

Testowanie

Autor podzielił rozwój Amazona na cztery cykle. Pierwszy z nich to testowanie. Opisuje w nim, jak Bezos zachęca swoich pracowników do budowania wielkich idei, szukania nowych rozwiązań i nie obawiania się porażek. Autor uważa, że porażki można przekuć w spektakularne sukcesy. Opisuje między innymi projekt Fire Phona, który przyniósł miliardy strat, ale przyczynił się do stworzenia głośnika Echo, który z kolei przyniósł miliardy zysków. Amazon wiedział co zrobił źle, poprawił błędy i osiągnął sukces. Więcej bardzo dokładnie opisanych porażek przekutych w sukces znajdziesz w książce. 

Budowanie

Drugim cyklem opisanym przez Steve’a jest budowanie. Skupia się on na obsesji Amazona do klienta, dba aby każdy nowy produkt był długoterminowy oraz był częścią koła zamachowego platformy. Jeżeli uważasz, że Amazon rozpędził się sam z siebie, przez to, że Internet stawał się coraz bardziej popularny, to jesteś w błędzie – ebay nie dał sobie rady i dzisiaj jest małą platformą w porównaniu z gigantycznym Amazonem. Jeff wszystko ma poukładane i każde przedsięwzięcie ma jeden cel – zadowolenie klienta i zrobi wszystko aby właśnie to było głównym kołem zamachowym.

Akcelerowanie

Jest to cykl rozwoju Amazona. Autor opisuje w nim jak Amazon nie wpada w ociężałość dużych korporacji, potrafi szybko rozwiązywać problemy oraz umiejętnie wycofywać się z błędnych decyzji. Stają na głowie, jak uprościć wszystko co wydaje się skomplikowane oraz promują własność wśród pracowników. Jeff uważa, że lepiej wynagradzać najlepszych pracowników, poprzez awansowanie ich w szczeblach korporacji oraz wynagradzanie ich akcjami zamiast pieniędzmi. Stają się w ten sposób współwłaścicielami Amazona.

Skalowanie 

Ostatni cykl jest o skalowaniu, czyli o wszystkim tym, co należy robić aby być najlepszym na rynku. Ważne jest wszystko, od zachowania kultury firmy, przez wysokie standardy a kończąc na tym, że zawsze jest pierwszy dzień dla Amazona. Dane zbierane przez firmę pomagają lepiej zrozumieć klienta, a przez to znowu poprawiać standardy. 

Polecam  książkę “Z listów Bezosa” autorstwa Steve’a Andersona każdemu przedsiębiorcy, który chciałby rozwijać się tak jak Amazon oraz wszystkim zainteresowanym fenomenem księgarni z garażu.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *