Po umówieniu spotkań biznesowych i dopięciu wszystkich szczegółów, nadszedł czas na wyjazd – podczas którego trzeba być przygotowanym na różne sytuacje. Może zdarzyć się że klient przełoży termin lub godzinę spotkania. Sami możemy mieć opóźnienie, na przykład z powodu remontu na drodze lub wypadku. Trzeba brać poprawkę na różne ewentualności. Należy przewidywać niektóre sytuacje oraz odpowiednio sprawnie reagować na te które napotkamy. W tym wpisie przedstawię w jaki sposób powinna odbyć się podróż służbowa.

Trasa i czas na dojazd

Kluczowe jest oszacowanie trasy oraz połączeń samolotu, pociągu lub autobusu. Mając w zapasie dodatkowy czas, będziemy czuć się swobodniej i nie będziemy odczuwać niepotrzebnego stresu. Najgorsze co można zrobić to spóźnić się na umówione spotkanie. Takim zachowaniem okazujemy brak szacunku dla drugiej strony i możemy zaprzepaścić szansę na nawiązanie współpracy. Jeżeli już nam się coś przytrafi niespodziewanego, należy poinformować o tym drugą stronę. Z pewnością okażą zrozumienie.

Pierwsze wrażenie

W momencie gdy pojawimy się na spotkaniu, powinniśmy prezentować się profesjonalnie. Strój jest naszą wizytówką i powinien być adekwatny do okazji, w tym przypadku garnitur bądź smart casual – czyli marynarka, koszula i materiałowe spodnie. Dzięki temu pokazujemy szacunek drugiej stronie i nasz wizerunek. Mamy tylko kilka sekund na dobre zaprezentowanie się. Pierwsze wrażenie robi się tylko raz! Po kilku minutach druga strona wyrabia już sobie o nas zdanie i wie czy będzie zainteresowana potencjalną współpracą. Oczywiście do tego dochodzą kwestie merytoryczne, jednak wizerunek jest bardzo ważny.

Oferta

Fundamentem rozmowy biznesowej jest profesjonalne przedstawienie swojej oferty i zaprezentowanie swoich produktów i usług. Musimy przekazać swoją wiedzę i odpowiedzieć na wszelkie wątpliwości, dotyczące tego co zamierzamy zaproponować drugiej stronie. Nie możemy na tym polu dać się zaskoczyć i pokazać że czegoś nie wiemy o naszej firmie i produktach. Należy odrobić pracę domową i dać drugiej stronie dużą wartość. W ten sposób w oczach potencjalnego partnera w interesach będziemy uchodzić za godnych podjęcia współpracy.

Prezentacja produktu i usługi

W celu zachęcenia drugiej strony do naszej oferty musimy zaprezentować realnie swoją propozycję produktu lub usługi. Klient lubi namacalnie sprawdzić z czym ma do czynienia i jak coś wygląda i funkcjonuje. Nie będzie zainteresowany kupnem kota w worku. Jeśli pokażemy zalety i funkcjonalność naszego produktu oraz wizualne aspekty to z pewnością zaciekawi to osoby po przeciwnej stronie stołu. Należy powiedzieć o zaletach naszego towaru oraz o jego zastosowaniach. Klient będzie chciał wiedzieć jak najwięcej – musi poznać całą specyfikę zastosowań i wykorzystania materiału lub usługi. Będzie chciał otrzymać wartość, rozwiązanie swoich problemów – np. z dostawcą, możliwość zysku – dzięki sprzedaży naszych rozwiązań produktowych.To my musimy dać od siebie najwięcej aby skłonić kogoś do współpracy z nami – dopiero później powinniśmy myśleć o naszych korzyściach. Klient będzie w stanie wyczuć czy chcemy tylko na nim zarobić i nie dać niczego więcej od siebie.

Czas na przemyślenie

Po zakończeniu spotkanie warto wymienić się kontaktami i wizytówkami oraz ustalić czas na zastanowienie się i przeanalizowanie oferty drugiej strony. Nie należy być nachalnym i na kolejny dzień już wydzwaniać czy została podjęta decyzja o współpracy. Wszystko wymaga czasu. Biznes to długodystansowe działanie, a nie sprint oraz myślenie tu i teraz. Jeśli ktoś myśli krótkofalowo o natychmiastowym zysku – to niestety jest to droga donikąd. Wartościowe relacje buduje się latami. Wówczas zyski i korzyści mogą nas ogromnie zaskoczyć.

Zaproszenie do odwiedzin

W dobrym tonie jest zaprosić również przedstawicieli potencjalnego klienta do wizyty w naszej firmie i zaprezentowanie swojego zaplecza oraz produktu. Niektóre osoby lubią wiedzieć jak wytwarza się konkretny produkt, który będą mogli nabyć. Również w ten sposób poznają strukturę firmy i sposób w jaki ona działa. Składa się to na ocenę i podjęcie decyzji o współpracy.

Biznes to budowanie trwałych i rzetelnych relacji na długie lata. Dzięki takiemu postępowaniu możemy prowadzić dochodowe i trwałe interesy. Trzeba pokazać że to co robimy i oferujemy jest godne uwagi, wartościowe i pomaga innym rozwiązywać ich problemy. Podchodząc rzetelnie do biznesu mamy dużą szansę na odniesienie sukcesu i budowanie firmy, którą docenią klienci i partnerzy biznesowi .

 

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *