Świat biznesu to nieustanna rywalizacja w celu zdominowania rynku i pokonania konkurentów. Gdy pojawia się nowy gracz, natychmiast przejmuje on część terytorium i zagraża innym. Jedni oddają pole bez walki, inni próbują lecz kapitulują a inni podejmują rękawice i zwyciężają. Ludzkość miała okazję na własne oczy zobaczyć mnóstwo wojen pomiędzy firmami, które zmieniły oblicze biznesu. O tych największych i najpopularniejszych opowiada książka Davida Browna – “Wojny biznesowe”.

Skromne początki i niepewność

Przedsiębiorstwa, które obecnie są ogromne, także zaczynały skromnie i niepozornie. McDonald’s posiadał na początku tylko jeden punkt (którego notabene właścicielem nie był nawet słynny Ray Kroc) a dopiero później rozwinął się do takiego giganta jakiego znamy obecnie. Firmy rozpoczynały działalność i z czasem przeobraziły się w dobrze prosperujące maszyny. Do tych początków w każdej z 27 opisanych historii nawiązuje autor książki. Pokazuje jak rozpoczynała się przygoda danej osoby z biznesem i z jakimi trudnościami musiała się zmierzyć, gdy pojawiał się nowy konkurent na rynku. Wiele osób twierdzi, że po pierwszych latach można odetchnąć, ponieważ jest to najgorszy okres prowadzenia biznesu. Jednak jak opisuje autor, jest to dalekie od prawdy. Największe zagrożenie czyha ze strony nowicjuszy, którzy z zaciekłością próbują podbić rynek. 

Stagnacja i konserwatywne przekonania

Jak pokazują historie opisane w publikacji, jednym z największych zagrożeń dla bycia liderem w biznesie jest niechęć do zmiany. Losy takich firm jak Blockbuster czy BlackBerry pokazują, do czego może doprowadzić kurczowe trzymanie się status quo. Brak rozwoju i ryzyka powoduje powolne umieranie firmy, podczas gdy inni eksperymentują i próbują zrewolucjonizować konkretną branżę i wpłynąć na zachowania ludzi. David Brown w interesujący sposób zaprezentował zakulisowe działania znanych marek i konsekwencje podjętych decyzji. Jedne okazały się trafne, inne natomiast jak w przypadku dwóch wyżej wymienionych firm – katastrofalne w skutkach. Nie dostosowania się do otaczającego świata i nowych realiów może skutkować wypadnięciem z gry – co niestety było udziałem  Blockbustera czy BlackBerry.

Nieustanna rywalizacja

Z przygód przedsiębiorców jakie poznajemy w książce “Wojny biznesowe”, możemy uzyskać kilka ciekawych wniosków. Po pierwsze, nie musimy od razu mieć klarownej wizji tego czym będziemy się zajmować, najważniejsze jest ruszenie z miejsca. Możemy rozpocząć produkcję jednej rzeczy, by ostatecznie przejść na zupełnie inny profil biznesu. Wszystkiego nauczymy się w praktyce, metodą prób i błędów zaczniemy ulepszać swoją firmę. Po drugie, musimy toczyć nieustanną batalię z innymi uczestnikami rynku. Nie prowadzimy biznesu w próżni. Jesteśmy w ciągłej rywalizacji z innymi firmami, jeśli o tym zapomnimy, może być to bardzo kosztowne. Po trzecie, biznes to rywalizacja bez linii mety. Nigdy nie będzie można powiedzieć, że jest się numerem jeden i teraz można odcinać kupony, ponieważ za moment można zostać strąconym z piedestału i ktoś inny będzie wiódł prym.

Podsumowanie

Książka Davida Browna jest doskonałym studium przypadku prowadzenia biznesu i wojen jakie toczą ze sobą firmy. Mamy tutaj do czynienia głównie z wielkimi korporacjami jakie zna większość osób. Jednak dzięki temu zyskujemy świadomość, w jaki sposób dochodziły one do swojego statusu i z jakimi problemami musiały sobie radzić aby dotrzeć do miejsca w którym się aktualnie znajdują. Z treści publikacji dowiemy się co ukształtowało te przedsiębiorstwa i z jakimi wyzwaniami musiały się zmierzyć, aby odnieść sukces w swojej branży. Potrzebowały do tego odważnych decyzji, szczęścia, wysiłku i odpowiednich ludzi na właściwych stanowiskach. Ludzie stojący na czele tych przedsiębiorstw musieli wykazać się kreatywnością, wyczuciem rynku  i podejmowaniem trafnych decyzji. Nie obyło się bez wielkiego ryzyka, co sprawiało, że firma odniosła sukces a czasem popadła w tarapaty. Taki rollercoaster jest nieodłącznym elementem życia ludzi biznesu. Jeśli jesteście gotowi podjąć wyzwanie, koniecznie rozpocznijcie rozwijanie własnego interesu. Ale najpierw przeczytajcie inspirujące i pouczające historie zawarte w książce “Wojny biznesowe”. Pomoże Wam to uniknąć wielu kosztownych błędów i zdobędziecie wiedzę jak wydostać się z trudnych sytuacji. Książka gwarantuje Wam również świetną rozrywkę od której trudno będzie się oderwać. 

Doceniasz naszą pracę?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *