Wiele osób posiada bardzo rozbudowaną wiedzę na różne tematy. Mimo to zostawia ją dla siebie i nie dzielą się nią ani w pracy ani w żaden inny sposób. Jak pokazała duża grupa ludzi np. Michał Szafrański, Marcin Iwuć, Maciej Samcik czy Michał Pieprzak  -z wiedzy jaką posiadają przyciągnęli do siebie sporo klientów.

Czym jest marka osobista?

Na początku powiedzmy sobie czym jest marka osobista. Bardzo upraszczając, jest to pokazanie swojej osoby jak specjalista w danej dziedzinie. To wcale nie oznacza, że musisz wiedzieć wszystko, ale oznacza to że Twoja wiedza jest ponadprzeciętna. Możesz się nią dzielić na szkoleniach, uczelni czy Internecie. Pamiętaj jednak, że należy to robić na najwyższym poziomie. Jeżeli chcesz być kojarzony z konkretną dziedziną, musisz się na niej skupić i nie dzielić swojej uwagi na oddalone od siebie dziedziny np. w jednym miejscu pokazujesz się jako specjalista od SEO a w drugiej od zarządzania. Musisz być spójny i wiarygodny. Dziś dobrze zbudowana marka osobista może być więcej warta niż marka biznesowa. 

Jak zbudować markę osobistą? Podstawy

Wiele osób zastanawia się jak zbudować silną markę osobistą. Nie jest to proste i wymaga dużej ilości pracy. Po za tym, musimy skończyć z bezmyślnym używaniem mediów społecznościowych. Wszystko co publikujemy może zniszczyć cały nasz trud.

Pokaż siebie jako specjalista. Odpowiadaj i poruszaj najtrudniejsze tematy w swojej dziedzinie. Nie pozostawiaj pytań w komentarzach bez odpowiedzi, dziel się unikatową wiedzą i doświadczeniami. Musisz pokazać innym, że znasz się na swojej branży. Nie pozostawiaj domysłów.

Jednak nie oznacza to iż wiesz wszystko. Nie ma takich ludzi, dlatego warto przyznać się do braku wiedzy i ją UZUPEŁNIĆ np. poprzez publikację serii wpisów jak to zrobić i pokazanie własnej drogi z błędami i wnioskami jakie z nich płyną. Nie możesz się wstydzić braku wiedzy ale tym że jej nie uzupełnisz.

Kolejną ważną rzeczą jest transparentność. Nie możesz ukrywać skąd czerpiesz wiedzę oraz informacji o swojej przeszłości. Nie mówię tu że masz skrupulatnie opisać swoje życie i dokonania zawodowe tylko to, że nie możesz wmawiać ludziom, że coś wiesz bo tak. Musisz dać się poznać i pokazać skąd czerpiesz doświadczenia i jak wpływają one na wiedzę, którą się dzielisz.

Z całą pewnością brałeś udział w seminariach i szkoleniach rozwijających Twoje umiejętności. Pokaż swoje dyplomy i certyfikaty ze szkoleń. Daj się zweryfikować w dziedzinie w której budujesz markę osobistą. Pamiętaj o tym, że zostawiając mało miejsca na domysły, bardzo trudno będzie Cię zdyskredytować w oczach potencjalnych pracodawców czy partnerów. 

Promocja marki osobistej

Oczywiście nie wystarczy dzielić się wiedzą. Należy jeszcze trafić do odpowiednich osób. Dlatego nigdy nie dopuszczaj do sytuacji kiedy ktoś wykorzystuje Twoją wiedzę. Chętnie się nią dziel i pokazuj, że znasz się na rzeczy ale w taki sposób aby np. Twój przełożony wiedział iż Ty jesteś pomysłodawcą a nie kolega. 

Jeżeli natomiast chcesz się dzielić swoimi umiejętnościami i doświadczeniem w sieci to zawsze rób to pod własnym nazwiskiem. Staraj się aby Twoje media były przezroczyste i wskazywały na to co robisz i się interesujesz. Nie pozwalaj na głupie wyskoki, ponieważ zbudować własną markę jest bardzo trudno ale w błyskawiczny sposób możesz ją zniszczyć. 

Ze swoim przekazem musisz trafić do odpowiednich osób. NIe zawsze olbrzymie zasięgi mają sens. Lepiej trafiać do mniejszego grona osób ale potencjalnie zainteresowanych Twoją osobą. Jeżeli zajmujesz się stricte zagadnieniami IT w biznesie, to staraj się trafiać do właścicieli firm, zarządów i prezesów niż do przysłowiowego kowalskiego. Twoje zasięgi mogą być bardzo małe np. 5 000 odbiorców ale idealnie wstrzelił byś się w swoją grupę i będziesz miał z tego odpowiednie profity. Co z tego, że dotarłby do 1 000 000 osób, które traktują to co robisz jako ciekawostkę. 

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *