Żyjemy w świecie poleceń, sugestii i rekomendacji. W większości sytuacji, gdzie w grę wchodzi zakup nowego sprzętu RTV/AGD, wybór hotelu na nocleg czy też obejrzenie serialu lub filmu – staramy korzystać się z opinie i poleceń innych ludzi. Pytamy znajomych lub sugerujemy się ocenami w serwisach internetowych – w porównywarkach gdzie istotną rolę również gra cena czy pod danymi produktami w witrynach które je sprzedają. Wraz z nastaniem ery Netflixa i Amazona, pojawiły się także silniki rekomendacji i nagle ludzie odkryli, że ktoś im coś podsuwa pod nos. Jednak tak działo się od tysięcy lat i ludzkość polegała od zawsze na rekomendacjach – tylko odbywało się to głównie w formie ustnej. Michael Schrage w swojej książce “Siła rekomendacji” opisuje losy rekomendacji i wpływania na nasze decyzje zakupowe oraz wybory związane z korzystaniem z dobrodziejstw serwisów streamingowych.

Bezcenne opinie i podpowiedzi

W niewielu sytuacjach związanych z konsumpcjonizmem ludzie kierują się własnymi preferencjami, a nawet jeśli myślą, że mają wolną wolę wyboru i są niezależni – to i tak nieświadomie wpływają na nich opinie i polecenia. Dawniej przed zakupem konkretnej rzeczy pytano inne osoby co  myślą i jak sprawuje się ten produkt, którego zakup rozważamy. Dzisiaj również  ma to miejsce, lecz w większym stopniu sięgamy po informacje w Internecie. Jeśli dany przedmiot ma 300 pozytywnych opinii i 10 negatywnych, to z pewnością jest to dla nas sygnał, że warto go nabyć. Czujemy się wówczas pewniejsi i bardziej spokojni o funkcjonowanie tej rzeczy i wydanie naszych ciężko zarobionych pieniędzy. Michael Schrage wyjaśnia czytelnikom skąd wzięły się rekomendacje i jak korzystamy z nich współcześnie. Pomimo wielu negatywnych opinie związanych z poleceniami i silnikami rekomendacji jakie oddziałują na nas praktycznie codziennie, autor bardzo pozytywnie odnosi się do ich działania. Wskazuje na wartościowe działanie nieustannie usprawnianych silników i ich coraz lepsze funkcjonowanie. Wysuwa tezę, że bez celnych wskazówek z ich strony, przegapiliśmy wiele rzeczy na, które warto zwrócić uwagę. Zebrane w Internecie dane, na podstawie naszego zachowania pomagają aplikacjom zaproponować nam nowe seriale, filmu i muzykę. Robią to w taki sposób, aby rozrywka jak najlepiej trafiła w nasze gusta. Wszystko to dla naszego dobra  – a raczej jak najlepiej spędzonego czasu – co sprawi że szybko wrócimy do konkretnego serwisu po kolejna dawkę emocji.

Nowe doświadczenia

Autor w książce zwraca uwagę, że dzięki zastosowaniu rekomendacji, możemy doświadczyć rzeczy i sytuacji w których z pewnością nie znaleźlibyśmy się bez tych podpowiedzi. Dzięki temu, że oprogramowanie uczy się naszego zachowania, na podstawie naszych wirtualnych posunięć, podpowiada najlepsze rozwiązania. Są to głębokie analizy na poziomie behawioralnym, co trudno byłoby osiągnąć drugiemu człowiekowi – nawet najlepszemu przyjacielowi. Personalizacja jest dzisiaj powszechnym zjawiskiem i praktycznie każdy się temu poddaje. Jesteśmy pod jej wpływem każdego dnia – przecież każdy pragnie otrzymywać coś, co jest wybrane specjalnie dla niego i nie jest się wrzucanym do jednego worka z innymi. Nawet jeśli tak w rzeczywistości jest, to lubimy słowo spersonalizowana oferta, osobisty trener, indywidualne podejście do klienta. Mimo iż każdy może z tego skorzystać, to chociaż przez chwilę czujemy się wyjątkowo. 

Podsumowanie

Michael Schrage dokładnie analizuje zalety i wady silników rekomendacji, przeprowadzając nas od wyroczni w dawnych czasach, aż po inteligentne oprogramowanie, które uczy się naszych zachowań w codziennym użytkowaniu komputera i smartfona. Poddaje pod własne badanie korzyści jakie płyną z poleceń i stara się dowiedzieć, czy taki system wpływania na nas jest korzystny i czy pomaga nam na co dzień. Pokazuje przykłady oddziaływania aplikacji na nasze życie i to w jaki sposób wpływają one na nasze funkcjonowanie. Bardzo widoczne jest pozytywne podejście autor, który nie neguje zdobyczy nowoczesnych technologii i stara się je zrozumieć oraz odpowiedzieć na pytanie – w jaki sposób mogą one pozytywnie wpłynąć na nasze życie i lepsze wybory. Książka jest fenomenalnie napisana i przedstawia głębokie analizy i rozważania na temat rekomendacji. Autor z wielu stron stara się patrzeć na temat personalizacji, podpowiedzi i wybierania dla nas nowych produktów i usług przez silniki rekomendacji, które uczą się naszego postępowania, a nawet siebie nawzajem. Ilość takich silników jest ogromna. Prawie każda firma posiada już indywidualne oprogramowanie tego typu – Amazon i Netflix są właścicielami własnych systemów służących w ich specyficznej branży do jak najlepszego poznania klienta i zaproponowania  najlepszych dla niego produktów i usług. Publikacja “Siła rekomendacji” jest warta uwagi, zwłaszcza dla ludzi którzy korzystają z takich serwisów jak Netflix, Spotify czy Amazon. Dzięki niej możemy poznać powody, decyzje i sposoby funkcjonowania ulubionych serwisów i systemów z jakich korzystają, aby polecać nam najlepiej dopasowane do nas oferowane przez siebie usługi. Dobrze jest znać kulisy działania rzeczy, które mają ogromny wpływ na nasze życie w świecie konsumowania dóbr. 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.