Jeśli ktoś dopiero rozpoczyna swoją przygodę z zakładaniem fanpage’a w social mediach, to warto, aby znał podstawowe zasady. Dzięki znajomości funkcji i możliwości jakie oferują media społecznościowe, można w sprawny sposób zwiększyć rozpoznawalność swojej marki i zasięg konta. Zapraszam do zapoznania się z przygotowanym samouczkiem dla osób, które dopiero są na początku swojej drogi z takimi narzędziami jak Instagram i Facebook.
Skrócona nazwa profilu
Po utworzeniu profilu swojej marki, Facebook automatycznie tworzy adres strony złożony z liczb i liter. Jeśli chcesz aby twoja strona wygląda profesjonalnie, zmień ten długi zapis na krótszą formę swojej strony – w naszym przypadku jest to adres: www.facebook.com/silanauki – dzięki temu, łatwiej będzie innym osobom znaleźć naszą stronę lub zakomunikować, jak może nas wyszukać, poprzez wpisanie całej nazwy. Jeśli chcecie dokonać tej zmiany, to po przejściu na profil profesjonalny, należy wejść w Ustawienia i Prywatność, następnie w Ustawienia i wybrać opcję Edytuj przy Nazwie użytkownika. Na Instagramie jest dużo prostsze, ponieważ zmian możecie dokonywać poprzez przycisk Edytuj profil – gdzie możecie zmieniać swoją nazwę, czy też opis swojej strony.
Wymiary grafik w mediach społecznościowych
Social media posiadają swoje specyficzne wymagania w kontekście rozmiarów grafik jakie należy stosować. Jednym z najpopularniejszych jest kwadrat stosowany na Instagramie przy publikacji postów, jest to 1080×1080 px. Rozmiar ten – jak i inne – możecie przygotować w prosty sposób w programie Canva – który posiada darmową wersję i jest dostępny do użytku online. Dla Instastories najlepiej natomiast używać wymiarów 1080x1920px. Bardzo ważne jest także zdjęcie w tle na FB, tutaj wymiary powinny wynosić 820x312px – jeśli chodzi o wyświetlanie na komputerze, jeśli ktoś natomiast wejdzie na wasz profil na smartfonie, szerokość jaką ujrzy wyniesie 640px. Dlatego weźcie to pod uwagę przy tworzeniu grafiki. Dodatkowo, warto sprawdzić konwerter PDF, który od niedawna jest w tym programie. Dzięki tej funkcjonalności, możecie w darmowej wersji konwertować pliki do PDF oraz dowolnie z tego formatu na inne wybrane, jakie będą Wam potrzebne w danym momencie. Bardzo istotna jest także możliwość modyfikowania w zaimportowanym dokumencie obrazu lub tekstu. Więcej informacji o konwerterze i jego przydatnych funkcjach znajdziecie w powyższym linku i na stronie programu Canva.
Warte podkreślenia jest także to, że Facebook i Instagram posiadają wbudowane narzędzia służące do przycinania zdjęć i grafik. Dlatego nie musicie się martwić o to, że przed publikacją macie zdjęcie o innych wymiarach i musicie posiadać idealnie skrojoną grafikę na potrzeby tych mediów społecznościowych. FB i IG dostosowują i podpowiadają, jak może wyglądać lub powinno prezentować się załadowane przez was zdjęcie do publikacji, więc nie macie się co martwić, że finalnie wyjdzie w sposób jaki nie będzie zadowalający.
Linkowanie
Opisy profili w mediach społecznościowych oferują możliwości dodawania linków do naszych stron w innych miejscach w internecie. Na Facebooku możecie dodać kilka miejsc, naj np. strona www lub linki do Twittera, Tik Toka, czy Instagrama. Jednak na Instagramie macie możliwość dodania tylko jednego aktywnego linku. Co zrobić zatem aby było ich więcej? Istnieją na to proste rozwiązania, po prostu tworzymy swój profil na stronie służącej do dodawania linków do naszych artykułów i dodatkowych stron. Jednym z programów, który oferują także darmową wersję jest Linktree. Dzięki tej usłudze nie będziecie narzekać na ograniczone dodawanie linków w social mediach. Wystarczy, że w opisie profilu zakomunikuje się, że link znajduje się w BIO profilu. I takim sposobem odsyłać obserwujących was ludzi do artykułów jakimi chcecie się pochwalić.
Podsumowanie
Powyżej zostały przedstawione podstawy i podpowiedzi służące w sprawniejszym korzystaniu z mediów społecznościowych w profilach profesjonalnych, do promocji swoich treści i marki. Dajcie znać w komentarzu czy były pomocne i czy usprawniły wasze działania.