Wielbiciele marki Nike, Michaela Jordana i koszykówki, zostali zaszczyceni pojawieniem się filmu “AIR” który opowiada o podpisaniu przełomowego kontraktu w historii sportu. Produkcja skupia się wokół wyboru przez firmę Nike, zawodnika do działu koszykarskiego, zajmującego się promocją butów do gry w kosza. Po przeanalizowaniu wielu osobowości, Sonny Vaccaro wybrał Michaela Jordana i postawił na niego cały dostępny budżet oraz swoje zaangażowanie na zakontraktowanie tego – wówczas mało  znanego – zawodnika. W filmie widzimy zmagania pracownika Nike, które miały na celu przekonanie wielu osób – rodziców Jordana, prezesa Nike – Phila Knighta, agenta Jordana oraz innych osób w firmie i dopięcie historycznego kontraktu. Jak to wszystko się potoczyło – zapraszam do dalszego czytania. 

Rewolucja w sportowej promocji

W filmie widzimy determinację, zaangażowanie, pomysłowość i nowatorskie podejście do kwestii promocji sportowej przez Sonny’ego Vaccaro. Kierując się intuicją i przeczuciem, wytypował Michaela Jordana, jako ambasadora firmy Nike. Instynktownie wyczuł, że ta postać stanie się legendą i jednym z najwybitniejszych sportowców na naszej planecie. Zanim jednak cała historia nabrała kształtów i spektakularnych rezultatów – jakie widzimy dzisiaj. Sonny musiał mierzyć się z wątpliwościami swoich przełożonych i członkami rodziny Jordana – głównie mamy Deloris Jordan. To właśnie ona miała kluczowy wkład w wybór firmy, z jaką podpisze kontrakt jej syn. Vaccaro wykonał wielką pracę, przełamał schemat i reguły gry oraz bezpośrednio kontaktował się z Panią Jordan – pomijając agenta i łamiąc ustanowione zasady zawierania tego typu umów. Co jak wiemy opłaciło się i to znacząco. 

Copyright: © AMAZON CONTENT SERVICES LLC Photo Credit: Courtesy of Amazon Studios

Walka o wschodzącą gwiazdę

Historia podpisania jednego z największych kontraktów w świecie sportu, była pełna zawirowań. Cenny wkład w sukces całego przedsięwzięcia miało mnóstwo osób. Wśród nich byli także tacy innowatorzy jak Peter Moore – twórca logo Air Jordan i pierwszego modelu butów Air Jordan 1 oraz  Rob Strasser – szef działu marketingowego. W filmie widzimy w jaki sposób myślał cały zespół ludzi zaangażowanych w projekt i na jakie innowacyjne pomysły wpadali. Wszystko po to, aby przekonać Michale i całą jego rodzinę do podpisania kontraktu. Dzisiaj wiele rzeczy wydaje się oczywistych w zakresie tworzenia spersonalizowanych butów i odzieży oraz forma kontraktów ze sportowcami. W tamtych czasach – jak pokazuje film – mało kto zdawał sobie sprawę, w jaką stronę może pójść przemysł sportowej odzieży i liga NBA. Kontrakt z Jordanem wyprzedził swoją epokę i uczynił firmą Nike globalną korporacją, jaka zdominowała najlepszą ligę koszykówki na świecie pod względem pozyskiwania zawodników i promocji obuwia. Marka Air Jordan zyskała sławę na całym świecie, po finalizacji kontraktu i przeskoczyła znacząco takie firmy jak Converse i Adidas. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie bardziej charakterystyczne logo i buty do koszykówki, niż te z serii Air Jordan – są absolutnie kultowe. 

Podsumowanie

Z filmu “AIR” płynie mnóstwo lekcji nie tylko dla osób związanych z branżą sportową. Widzimy w nim pasję, determinację, innowacyjność, nieszablonowe myślenie, myślenie długofalowe i odwagę w działaniu pracowników firmy Nike. Sonny Vaccaro wykazał się wyczuciem i szerokim spojrzeniem na koszykówkę, marketing sportowy i ludzi w których widział potencjał. Do tego również dochodzą aspekty przekonywania, brania sprawy w swoje ręce, a nawet łamania przyjętych norm i reguł – tych pisanych i niepisanych. Dowiódł niedowiarkom, że postawienie wszystkiego na jedną kartę może być opłacalne i przyczynić się do wielkiego sukcesu. Jego postępowanie jest warte uwagi i analizy pod wieloma względami – m.in. pod kątem wyczuwania trendów rynkowych i stosowania metod dotąd nieobecnych na rynku. Sam wiedział czego chce i potrafił zarazić swoimi pomysłami innych. Na szczęście, ostatecznie miał oparcie w osobach, które podejmowały ostateczne decyzje i mógł zrealizować swoje pomysły. Film jest świetnym studium dla handlowców, marketingowców, menedżerów, szefów firm i każdego kto pragnie odnieść wielki sukces. Można z niego wyciągnąć wiele pomysłów, inspiracji, sposobów myślenia i działania oraz sposobu podejmowania decyzji w trudnych  biznesowych momentach. Warto obejrzeć ten film i dowiedzieć się, jak tworzone są spektakularne sukcesy i jak do nich dochodzi – nawet gdy w konkretny pomysł wierzy tylko jedna osoba i nikt więcej nie widzi potencjału w nowo powstałej idei. 

Grafika główna – Materiały prasowe Warner Bros. Entertainment Polska 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *