Podejście do pracy ulega ogromnej przemianie, widać to praktycznie na każdym kroku. Pracodawcy zmieniają oferowane warunki a pracownicy pragną wykonywać swoją pracę elastycznej lub w inny sposób, niż kilka lub kilkanaście lat temu. W swojej najnowszej książce, Tom Peter dowodzi, że w centrum funkcjonowania firmy powinien znajdować się człowiek i to właśnie o niego trzeba zadbać wielopoziomowo. Nie wystarczy zlecić mu zadania do wykonania. Musi się z tym wiązać cała otoczka połączona z jego wyszkoleniem, wyrażaniem szacunku, samodzielnością, pytaniem o jego pomysły i pozwalanie na wykrzesanie jego kreatywności. To właśnie zatrudnione osoby są największym kapitałem przedsiębiorstwa i zainwestowanie w jego rozwój i otoczenie go troską, jest kluczową sprawą, jeśli chcemy aby firma się rozwijała i dokonywała wręcz niemożliwego. 

Apel autora

Tom Peters wręcz apeluje o skupienie się na pracownikach i poświęcaniu im wielkiej uwagi. Dowodzi, że jeśli pracodawca zadba o swoich ludzi, to oni zadbają o jego interesy i rozwój przedsiębiorstwa. Najpierw liczą się ludzie i powinni oni czuć troskę przełożonych. Największy nacisk autor kładzie na doskonałość we wszystkim co będzie wykonywane. Nie mówi tutaj o wielkich wizjach na dziesięciolecia, najważniejsze jest następne pięć minut rozmowy czy staranne przygotowanie e-maila, który zamierzamy wysłać. Najistotniejszy jest najbliższy ruch i powinien on być dopracowany do perfekcji. Będzie finalnie częścią większej całości i doprowadzi do doskonałości. Bardzo dużo miejsca poświęca w swojej publikacji także kwestii przywództwa. Pokazuje w jaki sposób dawać feedback – ten pozytywny i ten negatywny. Prezentuje sposoby rozmowy, motywowania i wydobywania z ludzi tego, co w nich najlepsze. Stara się dowieść, że człowiek jest najistotniejszy i powinno się poświęcać mu mnóstwo uwagi i troski.

Wolniej znaczy lepiej

Żyjemy w świecie pędu. Wszystko dzieje się szybko i natychmiast. Peters zaleca zwolnienie tempa. Według niego wszystko to co wartościowe, musi zająć trochę czas – tak jak trwałe relacje, pozyskiwanie sojuszników, czytanie czy też studiowanie. Udowadnia, że działanie wolniej, będzie o wiele lepsze od nadmiernego pośpiechu jaki nas generalnie napędza na co dzień. Pisze także o wyrażaniu najprostszych słów w kontaktach z klientami jak: przepraszam i dziękuję. Te słowa mogą zdziałać cuda w nawiązywaniu i budowaniu relacji. Mimo że są proste i skuteczne, to wielu osobom brakuje odwagi aby je wypowiadać  swobodnie i często. Do zestawu tych zwrotów dodaje także życzliwość i grację. Ta mieszanka pozytywnych zwrotów i zachowań, będzie bardzo cenna w pracy z ludźmi i będzie powodować niezwykłe rezultaty.

Podsumowanie

Tom Peters przypomina ludziom na co zwracać uwagę i jak funkcjonować w relacjach z pracownikami i kontrahentami w biznesie. W centrum stawia człowieka, o którego należy się zatroszczyć i zadbać o budowanie z nim relacji. W swoim dziele stawia na radykalny humanizm i to jemu poświęcił cały tom. Poznajcie współczesne metody zarządzania, gdzie o pracownika się dba i pomaga mu rozwijać jego talenty. Wówczas on zatroszczy się o wyniki przedsiębiorstwa. 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *