Osoby decydujące się na rozpoczęcie działalności gospodarczej w dużej mierze poświęcają swój czas na tworzenie biznes planu i obmyślanie pomysłu który chwyci za pierwszym razem. Najczęściej nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością, ponieważ przeważnie Plan A nie jest doskonały i nie prowadzi do sukcesu przedsięwzięcia. Autorzy książki “Plan B” dowodzą, że dopiero kolejne pomysły i ich mutacje mogą zaskoczyć i zapewnić przychody w firmie. Dlatego warto mieć otwartą głowę i nieustannie poszukiwać pomysłów na rozwinięcie i udoskonalenie strategii działania. Dzięki temu ludzie unikną zniechęcenia i zaczną korygować swoje strategie. 

Najwięksi korygują strategię

W książce autorzy wymieniają przykłady największych firm, takich jak Google, Amazon, Ryanair, Starbucks, Zara, Apple jako te, które wielokrotnie zmieniały sposób działania. Mimo początkowych założeń, wizja tych firm zmieniała się w czasie. Nie wypalił plan A czy B, natomiast ten z kolejną literą alfabetu. Przez cały czas zmieniane były założenia, akty wiary, model organizacyjny czy wysokość marży. W swoich formach musieli wiele razy dokonywać nowych obliczeń, które przekładały się na rentowność biznesu. Koszty stałe, koszty operacyjne, przychody, czy też wielkość kapitału obrotowego zmuszały do ciągłej ewolucji. Wszystko po to aby utrzymać się na powierzchni i stać się rentownym przedsiębiorstwem. 

Nie istnieje jeden model biznesu

W ciekawy sposób w książce zostały przedstawione modele biznesowe wielu firm z różnych dziedzin. W zależności od branży, dana firma posiada swój własny i unikatowy plan, który zakłada uzyskanie rentowności i przysłużenie się klientom. Coś co chwyci w jednej firmie w innej może okazać się niewypałem. Kreatywne podejście i dostosowanie do otaczających warunków działalności firmy jest jednym z najważniejszych elementów. Dodatkowo nie można stać w miejscu, należy obserwować zachowanie klientów, rynek i przepływy finansowe. Wszechstronność powinna być cechą każdego przedsiębiorstwa. Firma Patagonia czy Starbucks muszą kierować się innym podejście do klientów aby ich zadowolić w odpowiedni sposób oraz tak żeby chcieli wrócić kolejny raz i dokonać zakupu. 

Podsumowanie

Tytułowy Plan B nie jest receptą na trwały sukces i powodzenie firmy. Być może w Twoim przypadku plan K, M lub S dopiero okaże się trafiony. Nie sposób jest przewidzieć jak rynek zareaguje na Twoją marką i produkty. Jednak bez ciągłego próbowania i ewoluowania nic się nie wydarzy. Poprzestając na pierwszym pomyśle skazujesz się na porażkę i zakończenie przygody z biznesem. Spora część przedsiębiorców ma za sobą bankructwa swoich przedsiębiorstw. Prowadzi to do stworzenia kolejnych lepszych organizacji, które potrafią przetrwać burzliwe czasy. Najlepszą nauką jest doświadczenie i wykorzystanie pomysłów w praktyce. Ta książka pokazuje sposoby myślenia, działania i radzenia sobie z codziennymi problemami. Pozycja ta przypadnie do gustu wielu osobom, które prowadzą firmę lub myślą o jej założeniu. Pomoże także usystematyzować wiedzę i uporządkować procesy już realizowane. Warto poświęcić czas na dokładne zgłębienie zagadnień jakie są w niej poruszone. 

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *