Wydawać by się mogło, że wypracowanie zysku, jest priorytetem każdej firmy. Jednak rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Dla kierujących jedną firmą, priorytetem jest udział w rynku a dla zarządu innej, najistotniejszy jest obrót lub przychód. Tak odmienne postrzeganie finansów, zarządzania i działania przedsiębiorstwa, prowadzi do wielu problemów, których można uniknąć. Gdyby tylko właściciele firm i ich menedżerowie skupili się na zysku, wiele z nich mogłoby pozostać na rynku i świetnie prosperować. To właśnie temat wspomnianego zysku, jest głównym przedmiotem książki “Pewny zysk!” – wydanej przez ICAN Institute – której autorem jest Hermann Simon.

Najważniejszy cel działania firmy

Autor w swojej najnowszej książce, skupia się na uświadomieniu czytelnikom, że najważniejszy w prowadzeniu firmy powinien być zysk. Bezpośrednio odnosi się on do poziomu sprzedaży, kosztów, marży oraz cen. O ostatnim czynniku, autor napisał książkę “Pricing‌ ‌Man.‌ ‌Jak‌ ‌zarządzanie‌ ‌ceną‌ ‌może‌ ‌odmienić‌ ‌biznes” – której recenzję znajdziecie również na naszym blogu. Tym razem Hermann Simon skupia się głównie na temacie zysku i jakie znaczenie ma on dla funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Wysuwa kilka brutalnych i prawdziwych tez, które powinni przyswoić sobie wszyscy przedsiębiorcy – bez względu na model biznesowy i branżę. Głównym założeniem jest, że jeśli firma nie wypracowuje odpowiedniego poziomu zysku, to jej działalność jest zagrożona i w chwili gorszej koniunktury zwyczajnie wypadanie z rynku. Zyskowna firma wpływa na dobre samopoczucie i pewność właściciela, dobrze oddziałuje także na dostawców, pracowników, kontrahentów i klientów. Jeśli kierownictwo firmy nie dba o zysk, to na własne życzenie szuka kłopotów, które pojawią się w najmniej wyczekiwanym momencie. 

Proste i realne wyliczenia

Poza dosadnymi stwierdzeniami, autor pokazuje na liczbach, co może się wydarzyć z zyskiem i firmą, gdy nie zadba się o właściwe kalkulacje. W prosty sposób na przykładach wyjaśnia, jaki zysk przynoszą – głównie niemieckie firmy – i jak mogą je polepszyć, stosując kalkulacje kosztowe, marżowe i cenowe. Wszystko to ma na celu zwiększyć zysk, jaki zapewnia długofalowe działanie i przetrwanie kryzysów oraz zawirowań na światowych rynkach. Jak zauważa, zysk daje stabilność i poczucie bezpieczeństwa. Jeśli firma bazuje wyłącznie na pieniądzach od państwa, inwestorów i banków, jest to bardzo niebezpieczna gra. Wszystko zależy jednak od tego, jak bardzo wymienione instytucje mogą danej firmie pomóc. Lecz gdy pojawi się kryzys i brak płynności finansowej, droga do bankructwa jest bardzo szybka bez tej pomocy. Kumulowanie gotówki pozwoli na zabezpieczenie fundamentów. Jeśli zacznie brakować na pensje dla pracowników, materiały i bieżącą działalność. To niestety będzie to koniec zabawy. 

Niewłaściwie skalibrowane cele

Autor porusza w swojej najnowszej publikacji mnóstwo istotnych i praktycznych zagadnień. Jednym z nich są cele jakie wyznaczają zarządzający i pracownicy w firmie. Jeśli są one zgodne, to firma działa sprawnie jak dobrze naoliwiona maszyna. Natomiast jeśli cele są różne, to jest to bardzo kłopotliwe i będzie prowadziło do konfliktów interesu. Czegoś innego będą oczekiwać akcjonariusze, handlowcy, marketerzy, właściciel i kadra kierownicza. Może dojść do wzajemnego sabotowania działań i nie zostanie osiągnięty najważniejszy cel – zysk dla firmy. Bardzo dużo miejsca autor poświęcił wyjaśnieniu problemów jakie mają i miały największe firmy jak np. Daimler czy Volkswagen. Skupiając się na udziale w rynku i jak największej sprzedaży, zatraciły klarowność myślenia i popadły w pułapkę krótkoterminowego zysku i braku perspektywicznego myślenia. Pogoń za natychmiastowym zyskiem i ogromnym udziałem w rynku doprowadził do załamania i ogromnych strat. Zarządzający zatracili się w nagrodzie tu i teraz, zapominając o długofalowych zyskach i dominacji rynku motoryzacyjnego. Dzisiaj firma Daimler płaci słono za myślenie nastawione na teraźniejszość i ogromne korzyści, które wyglądały obiecująco na papierze w jednej tylko chwili. Brak szerszej perspektywy i ignorancja zawsze prowadzą do bolesnych konsekwencji. Firmy powinny z pokorą każdego dnia podchodzić do swoich celów, a nie tylko dążyć do zaspokojenia swoich tymczasowych ambicji. Ignorowanie faktów i potencjalnych konsekwencji mogą okazać się katastrofalne. Przed czym przestrzega wielokrotnie Hermann Simon – odnosząc się do przykładów takich firm jak Nokia i Kodak.

Podsumowanie

Pewny zysk!” to absolutnie fundamentalna pozycja w arsenale każdego przedsiębiorcy. Pomaga zrozumieć istotę funkcjonowania firmy i jak zaplanować swoje działania – tak aby przynosiły zysk. Wartym uwagi jest pojęcie “ukrytych liderów” – którzy koncentrują się na jednej branży, robią dobrze to co do nich należy i wypracowują wysokie zyski. Autor daje podpowiedzi jak działać podobnie jak oni i przekazuje nam swoje patenty na skuteczne praktykowanie. Wiedza przelana na papier tej książki, opiera się na wieloletnim doświadczeniu Hermanna Simona. Jest on wybitnym praktykiem i dobitnie widać na kartach publikacji, że zna się na rzeczy i potrafi pomóc przedsiębiorcy zapanować nad finansami jego firmy i poprawą zyskowności. Warto zgłębić wiedzę jaką prezentuje autor i czym prędzej wdrożyć ją w swojej działalności. Zakup książki będzie świetną inwestycją, która zwróci się z nawiązką, a sam czas spędzony z książką będzie bardzo ekscytujący. Polecam gorąco lekturę tej pozycji. 

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *