Amazon obecnie odnosi ogromne sukcesy w wielu obszarach biznesu. Jednak osiągnięcia te zostały okupione wieloma trudnościami i niepowodzeniami. Obecne produkty i usługi początkowo miały zupełnie inną formę i funkcjonalność. Każdy kto zetknął się z tą firmą wie o tym, jak wielkim sukcesem okazał się czytnik Kindle i usług Amazon Prime Video. Lecz początki nowo wprowadzanych rozwiązań wcale nie napawały optymizmem i po drodze przytrafiło się kilka niepowodzeń. Wyjaśnieniem tej wyboistej drogi na szczyt zajmuje się książka Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona– w której autorzy Colin Bryar i Bill Carr opisują sposoby działania firmy Amazon i co sprawiło, że mogą poszczycić się tak spektakularnymi wynikami. 

Działanie od końca i koncentracja na kliencie

Głównym założeniem filozofii firmy Amazon jest działanie skupiające się na jak najlepszym doświadczeniu klienta. Dopiero po uzyskaniu jego zadowolenia, firma skupia się na procesie, który do niego doprowadzi. Pracownicy eksperymentują i skupiają się na znalezieniu perfekcyjnych rozwiązań. Wiele założeń nie zostało zrealizowanych lub uległy modyfikacji w trakcie wdrażania nowych pomysłów, które finalnie zyskały uznanie klientów. Kultura firmy pozwala na błędy i porażki – nikt nie może czuć się zagrożony i zaszczuty podczas pracy nad nową koncepcją. Należy wyciągać wnioski i nie popełniać tych samych błędów w dalszej pracy. Odwaga, pomysłowość i innowacyjność są niezwykle istotne przy tworzeniu rozwiązań, które będą mogły odmienić oblicze gospodarki i zachowania konsumentów. Takie podejście sprawia, że w firmie panuje atmosfera podejmowania skalkulowanego ryzyka i wymyślania fenomenalnych rozwiązań, dzięki którym firma zarabia ogromne sumy pieniędzy.

Budowa zespołów i tworzenie kultury organizacyjnej

W Amazonie kładzie się spory nacisk na zatrudnianie właściwych dla firmy osób. Powstał nawet specjalny program rekrutacyjny Bar Raiser. Dzięki niemu firma pozyskuje do swoich zespołów osoby najlepiej pasujące do jej kultury organizacyjnej. Takie podejście sprawia, że ogranicza się niepowodzenia związane z zatrudnieniem niewłaściwego człowieka. Wszystko jest przemyślane i cały proces jest prowadzony szczegółowo podczas wielu etapów. O tym w jaki sposób przebiega przeczytacie ze szczegółami w książce. 

Nietypowe rozwiązania

Jeff Bezos wspólnie ze swoimi współpracownikami wdrożyli kilka nietypowych koncepcji w swojej pracy. Jedną z nich była rezygnacja z przedstawiania prezentacji w Powerpoincie – co dla wielu jest herezją. Stworzyli własny system przedstawiania pomysłów na zebraniach wewnątrz firmy. Dodatkowo zamiast skupiać się na konkurowaniu z innymi firmami i tworzeniu podobnych rozwiązań co inni – starali się udostępnić klientom coś co będzie niepowtarzalne. Odkrywali nowe dziedziny niezagospodarowane dotychczas obszary. Jak wiemy już dzisiaj, mnóstwo pomysłów odniosło sukces. Natomiast sama firma posiada status giganta, która zagospodarowała wiele dziedzin poprzez wdrożenie wyjątkowych usług i produktów, z których korzystają miliony klientów na całym świecie. Ich obecność jest widoczna gołym okiem również w naszym kraju – głównie za sprawą centrów logistycznych rozlokowanych w wielu miastach. Bezos nie ogranicza się tylko do  Amazon, jego celem jest podbój kosmosu za pośrednictwem Blue Origin – jednak jest to temat na zupełnie innych artykuł. 

Podsumowanie “Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona

Z podejścia do pracy i procesu wdrażania pomysłów w firmie Amazon można się wiele nauczyć i przeszczepić pewne idee na grunt własnej firmy. Nie ma pewności że wszystko sprawdzi się w 100% – jednak warto zapożyczyć kilka rozwiązań i spróbować je zastosować. Byli pracownicy firmy Colin Bryar i Bill Carr w staranny i rzeczowy sposób zaprezentowali podejście “po amazońsku” i to jak wyglądał proces decyzyjny na wielu płaszczyznach. Śmiało można stwierdzić, że brakuje tam przypadkowości i wykonywane ruchy są przemyślane. Warto sięgnąć po tę książkę i dowiedzieć się jak funkcjonuje tak ogromna firma i co doprowadziło ją do takiego momentu w swojej długoletniej historii. Publikacja obfituje w wiele ciekawostek na temat jej założyciela, pracowników i codziennej pracy. Pozycja godna uwagi dla przedsiębiorców i ciekawych biznesu osób. 

Recenzja została przygotowana we współpracy z wydawnictwem SQN:

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *