Postęp jest niemożliwy bez zmiany. Świat SEO prężnie rozwija się już od kilkudziesięciu dobrych lat. Kiedyś wystarczyło nasycić swoje strony słowami kluczowymi, „doładować” witrynę kilkoma linkami, a treści były bardzo często pisane tylko pod wyszukiwarkę, nie mając na celu dostarczenia jakiejkolwiek wartości użytkownikowi. W dzisiejszych czasach rzesze specjalistów SEO skupiają się na content marketingu, który wniesie wartość do życia Internauty, starannie dobierają linki jakie warto pozyskać oraz nieustannie optymalizują swoje witryny. Po co Ci w takim razie narzędzia? – Można pomyśleć: mam wiele sprawdzonych sposobów, aby wykonać takie działania bez narzędzi SEO. Odpowiedzią jest CZAS. Senuto to potężne narzędzie, dedykowane głównie na polski rynek, które oszczędza czas śpiewająco. W gratisie dostajesz jeszcze prostotę, innowacyjność, niską cenę w stosunku do jakości i mógłbym jeszcze długo wymieniać. W artykule opowiem o trzech modułach , które według mnie są kluczowe na początku przygody z SEO:
- analiza widoczności,
- baza słów kluczowych,
- analiza SERP.
Zapraszam do przeczytania artykułu na temat narzędzia Senuto!
Analiza widoczności w wynikach wyszukiwania słów kluczowych
W SEO głównym parametrem jakim mierzy się skuteczność kampanii jest widoczność czyli liczba fraz kluczowych, na które strona wyświetla się w organicznych wynikach wyszukiwania. Jak jednak sprawdzić, na ile słów kluczowych wyświetla się serwis? Nie ma możliwości, aby sprawdzić to ręcznie.
Na pomoc przychodzi narzędzie SEO – Analiza Widoczności w Senuto. Z jego pomocą ekspresowo określisz widoczność witryny na kolejno: top3 top10 i top50 w wynikach wyszukiwania.
Rysunek 2 – Narzędzia SEO – moduł analiza widoczności w Senuto
Moduły analizy widoczności w Senuto
Analiza widoczności jest podzielona na siedem różnych modułów:
- podsumowanie,
- pozycje,
- wzrosty/spadki,
- konkurencja,
- kanibalizacja,
- sekcje,
- cechy fraz.
Pokrótce opowiem o najbardziej użytecznych narzędziach SEO w segmencie analizy widoczności.
Podsumowanie jako pigułka najważniejszych informacji na temat witryny z punktu widzenia SEO
Rysunek 3 – Wykres słów kluczowych w Senuto
W tej części odnajdziesz takie rozwiązania jak wcześniej już omawiana widoczność, zmiany pozycji (największe wzrosty, największe spadki), kluczowe frazy, sezonowość witryny i konkurencja. Ten moduł powinien być pierwszym przystankiem przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań, ponieważ rzuca światło na ogólną kondycję witryny. Zastosowań poszczególnych funkcji jest tyle co specjalistów, dlatego jako początkujący w SEO skup się na poznaniu tego modułu. Zacznij od „Przeklikania” się przez jego funkcje.
Pozycje – przekrój wszystkich znalezionych przez Senuto fraz kluczowych w top50
Rysunek 4 – Narzędzia SEO – frazy kluczowe top50 w Senuto
W zakładce „pozycje” możesz podglądnąć wizualizację na wykresie słupkowym pod kątem fraz kluczowych w top50.
Rysunek 5 – Szczegółowe analizy fraz – Senuto
Dodatkowo, po zjechaniu suwakiem niżej możesz sprawdzić historię pozycji fraz kluczowych, msv (śr. mies. liczbę wyszukiwań), aktualną pozycję, szacowany ruch (w Google Search Console powinieneś odszukać dokładniejsze dane na temat szacowanego ruchu), CPC (koszt za kliknięcie – reklamy Google Ads) i trudność słowa kluczowego.
Wzrosty/spadki – zmiany pozycji słów kluczowych w wyszukiwarce Google
Rysunek 6 – Narzędzie SEO – Wzrosty/spadki w Senuto
Jeżeli potrzebujesz szybko określić, które słowa kluczowe zyskują na widoczności i warto byłoby zastanowić się nad ich działaniami optymalizacyjnymi, zaglądnij koniecznie do modułu Wzrosty/Spadki. Znajdziesz tam również listę słów kluczowych, które aktualnie gorzej wypadają w wyszukiwarce Google.
Kanibalizacja – co to jest?
Kanibalizacja występuje w przypadku, gdy więcej niż jedna podstrona rankuje na to samo słowo kluczowe.
Rysunek 7 – Narzędzie SEO – Kanibalizacja w Senuto
W Senuto dostrzeżesz, że słowo kluczowe, będzie często miało skrajne pozycje w rankingu Google, ponieważ algorytm nie wie, który adres URL lepiej wyświetlić w wynikach wyszukiwania.
Konkurencja – analiza konkurencji jako drzwi do łatwiejszego SEO
Rysunek 8 – Narzędzia SEO – funkcja analizy konkurencji w Senuto
Ścieżki są już przetarte i koło zostało wymyślone. Budując swoją stronę zerknij jak to robi Twoja konkurencja. Uwierz mi, oszczędzi Ci to mnóstwo czasu. W mgnieniu oka sprawdzisz, jak Twoja strona wygląda na tle konkurencji – czy jest daleko w tyle, czy wręcz przeciwnie – na pozycji lidera.
Potrzebujesz więcej witryn, z którymi chcesz się porównać, niż te wskazane przez Senuto? Wyszukaj je w Google!
Sekcje – podział strony, a szacowany ruch
Rysunek 9 – Narzędzie SEO – Sekcje w Senuto
Najdokładniejsze dane na temat ruchu generowanego na witrynie znajdziesz w Google Search Console. Natomiast Senuto doskonale sprawdzi się, gdy nie masz dostępu do GSC – przykładowo, analizując nie swoją stronę, a konkurenta.
Cechy fraz – wizualizacja słów kluczowych
Rysunek 10 – Analizy fraz w Senuto
Zakładka cechy fraz ma kilka przydatnych narzędzi dotyczących słów kluczowych – trudność, śr. mies. liczba wyszukiwań, SERP, typy fraz kluczowych, trendy i liczba wyrazów. Nie będzie ona potrzebna na początku Twojej przygody z SEO, jednak zawsze warto się „przeklikać”.
Baza słów kluczowych – podstawowy niezbędnik
W przypadku, gdy na stronie są już jakieś treści to zapewne pierwsze wyniki będą się pojawiać lub już pojawiły się w wynikach wyszukiwania. Proponuję spojrzeć do Google Search Console i sprawdzić na ile i na jakie słowa kluczowe rankujesz. Następnie wybierz frazy do analizy słów kluczowych na podstawie MSV jakie generują i wrzuć do bazy słów kluczowych w Senuto.
Rysunek 11 – Narzędzia SEO – baza słów kluczowych w Senuto
Nie ma tutaj wielkiej filozofii. Słowa kluczowe mają swoją określoną popularność. Im więcej zamieścisz słów kluczowych o wysokim wolumenie tym bardziej zwiększysz szansę na ruch na stronie. Słowa kluczowe podzielone są w Senuto na:
- podsumowanie, gdzie znajdziesz listę wyszukiwanych słów kluczowych i innych propozycji, wraz ze średnią miesięczną ilością wyszukiwani,
- pytania, czyli możliwość sprawdzenia jakie pytania powiązane z szukanymi słowami kluczowymi wpisują użytkownicy,
- słowa zależne, czyli rozszerzona analiza mająca na celu wskazać szersze spojrzenie na frazy i podpowiedzieć słowa związane z wyszukiwanym tematem,
- grupy słów, która jest pomocna przy szukaniu wielu frazy na raz – narzędzie grupuje słowa kluczowe, aby łatwiej je było przeglądać.
Do analizy słów kluczowych przy rozbudowie treści na stronie zwykle używa się wszystkich modułów. Natomiast dla początkującego sam dział „podsumowanie” w zupełności wystarczy.
Rysunek 12 – Opcja dopasowania do szczegółowej analizy słów kluczowych w Senuto
Dodatkową opcją w Senuto i pomocą przy zawężaniu ilości słów kluczowych jest „Dopasowanie” dostępne pod kołem zębatym. Możesz zdecydować czy wyszukanie będzie zawsze zawierać wpisywane słowo kluczowe (dopasowanie wąskie), czy pozwolisz na bardziej rozbudowany research, zawierający frazy podobne (dopasowanie szerokie).
Analiza SERP – narzędzie do analizy konkurencji
Rysunek 13 – Analiza słów kluczowych – analiza SERP w Senuto
Ile nagłówków H1, H2 i H3 wstawić w artykule? Na ile znaków napisać artykuł? Jak długi powinien być tytuł? Jakie słowa kluczowe powinny znaleźć się w tytule? To tylko niektóre z pytań jakie musisz zadać sobie przy pisaniu treści na stronę. Analiza SERP pozwala na szybkie zorientowanie się w kwestii, czego potrzebujesz, aby konkurować treścią w top10. Warto zrobić taką analizę SERP dla najważniejszych słów kluczowych Twojego biznesu.
Rysunek 14 – Analiza słów kluczowych do tworzenia treści
Kolejna przydatna funkcja, to sortowanie słów kluczowych według:
- powiązanych słów kluczowych,
- powiązania semantycznego,
- pytań, jakie ludzie wpisują w Google,
- grupy słów.
Jeżeli znajdziesz jakąś zależność, która daje przewagę np.: strony w top10 mają 4 nagłówki H2 to zbuduj też tekst w oparciu o taką samą ilość nagłówków H2. W przypadku, gdy średnia długość tekstu u liderów branży to 3000 znaków, a Twój tekst ma 2000 znaków, warto zastanowić się nad rozbudowaniem artykułu. Bierz przykład z liderów w top10, wtedy masz pewność, że idziesz w dobrym kierunku.
Dzięki za wytrwanie do końca! Korzystając z Senuto, już jako początkujący specjalista możesz zyskać przewagę nad konkurencją. Życzę satysfakcjonujących efektów! 🙂
Autor artykułu:
Kamil Kozera –
Pracuje pod skrzydłami DevaGroup jako Junior SEO Specialist. Wielki fan wszelkiej automatyzacji, która pomaga w codziennej pracy w SEO – od prostych exceli do kombajnów takich jak Senuto czy Ahrefs. Prywatnie zapalony gracz League of Legends i miłośnik dobrego treningu 🙂