Pandemia COVID-19 spowodowała prawdziwy wstrząs w środowisku biznesowym na całym świecie. Najważniejszym wyzwaniem i zmianą była praca zdalna – wprowadzona nagle i na ogromną skalę. Wiele firm nie było na to przygotowanych i przeżyło szok. Jednak tak przyspieszona zmiana, wywołała także pozytywny efekt w postaci rozwoju cyfryzacji przedsiębiorstw. Mnóstwo organizacji planowało przejście na rozwiązania chmurowe, home office w szerszym spektrum oraz zabezpieczenia związane z bezpieczeństwem danych w cyberprzestrzeni. Lecz gdy nie trzeba czegoś wykonać na już,  spychane jest to najczęściej na później. Teraz firmy doświadczyły terapii szokowej i zmieniły swoje funkcjonowanie, na niespotykaną wcześniej skalę. Cała ta sytuacja została poruszona w książce “Mit transformacji. Jak odnosić sukces w trudnych czasach”. Autorzy Gerald C. Kane, Rich Nanda, Anh Nguyen Phillips, Jonathan R. Copulsky przelali na papier swoje obserwacje na temat zmian jakie dokonały się w trakcie trwania pandemii i jaki obraz działania przedsiębiorstw wykrystalizował się po tak ogromnym zawirowaniu. Książka ukazała się za pośrednictwem ICAN Institute. Sprawdźmy zatem, co oferuje nam ta pozycja. 

Nowa rzeczywistość

Lockdown spowodował przeniesienie funkcjonowania przedsiębiorstw do sieci. Te firmy, które mogły skorzystać z tej możliwości, zrobiły to na pełną lub częściową skalę. Były takie przedsiębiorstwa, dla których okazało się to dobrodziejstwem. Niestety były też takie, które ze względu na charakter prowadzonej działalności, nie mogły tego wykorzystać – lub nie potrafiły dostrzec szansy i tego zwyczajnie zrobić. Jak zawsze w trakcie pojawienia się kryzysu, pojawiły się szanse i zagrożenia. Autorzy książki “Mit transformacji. Jak odnosić sukces w trudnych czasach” podjęli się sporego wyzwania, i zbadania zachowania liderów oraz pracowników w tym trudnym okresie, jakim była pandemia koronawirusa. Spisali swoje wnioski i obserwacje związane z tym, jak zareagowali ludzie w obliczu tak ogromnego wyzwania. W swojej publikacji przyjrzeli się tytułowej transformacji i jaki był jej charakter w codziennym życiu przedsiębiorstw. Wnioski przytoczone przez autorów są bardzo często trafne i jednocześnie zaskakujące, ponieważ lockdown sprowokował wiele nowych i niespotykanych sytuacji. Także zachowanie osób decyzyjnych było wielokrotnie inne w różnych firmach. Dlatego warto poświęcić czas na poznanie tego, co się wydarzyło oraz odkrycie odmiennego podejścia do sytuacji jakim była pandemia. 

Podejmowanie decyzji

Zwinność, stabilność, podejmowanie decyzji, elastyczność i uczenie się nowych rzeczy, to pojęcia które bardzo często przewijają się przez treść książki. Warto wziąć sobie do serca te zagadnienia, jeśli myśli się o prowadzeniu dochodowego i wartościowego biznesu. Stagnacja związana z brakiem rozwoju, uczenia się i bycia konserwatywnym, może spowodować ogromne szkody i doprowadzić do upadku firmy. Pandemia COVID-19 zmusiła ludzi do działania i odcisnęła ogromne piętno na managerach i właścicielach przedsiębiorstw. Gdyby nie otwarta głowa i zwinność w tym trudnym okresie, mogłoby się okazać, że biznes jest nieopłacalny i niemożliwy aby go kontynuować. Jak dowodzą historie zawarte w książce, nieszablonowe myślenie i elastyczność odmieniły losy wielu firmy na ogromny plus, zamiast doprowadzić do jego zamknięcia. 

Cyberbezpieczeństwo

Na zagadnienie bezpieczeństwa w sieci został poświęcony osobny rozdział. Jest to jak najbardziej zrozumiałe. Skoro dużą część funkcjonowania biznesu przeniosła się do Internetu, to właśnie tam skoncentrowane zostały wysyłki przestępców, którzy za cel obrali sobie przedsiębiorców. Najbardziej newralgicznym elementem każdej firmy są jej dane i to one powinny być pod szczególną ochroną. Największym niebezpieczeństwem jest przejęcie ich przez osoby nieuprawnione do ich posiadania. Jak się okazuje, przeszkoleni w zakresu cyberbezpieczeństwa pracownicy są fundamentem funkcjonowania bezpiecznej i sprawnej firmy. 

Podsumowanie

Najnowsza książka od ICAN Institute w trafny sposób opisuje transformację w biznesie, jaka dokonała się przez okres trwania pandemii koronawirusa. Autorzy po wielu rozmowach z przedstawicielami środowiska biznesowego, opisali zebrane wnioski o tym, co się zmieniło i jakie konsekwencje będzie to miało w przyszłości. Dokonali analizy zagrożeń i szans jakie mogą dotknąć przedsiębiorstwa na całym świecie. Publikacja jest kompendium wiedzy o nowej rzeczywistości i dowodzi, że trudny okres zawsze jest sprawdzianem dla dobrych liderów, którzy potrafią poprowadzić firmy przez okres niepewności i zamętu. Z książki można zaczerpnąć wiele  pomysłów i zastosować je we własnej pracy. Autorzy pokazują, co zrobiła w kontekście kontaktów z klientami linia lotnicza KLM. Jesto to studium przypadku, które pokazuje, że warto działać nieszablonowo, nie tylko w momencie trudności, ale i przez cały czas – nawet jeśli nie ma wielkich zagrożeń na horyzoncie. To do nas zależy przyszłość firmy w której pracujemy i podejmowane decyzje mogą doprowadzić do jej sukcesu lub pogrzebać na zawsze jej funkcjonowanie. Zajrzycie do książki “Mit transformacji. Jak odnosić sukces w trudnych czasach” i przekonajcie się, czego dokonała pandemia w środowisku biznesowym i jakie najlepsze praktyki możecie przenieść na grunt własnych firm. 

Książka dostępna jest w sklepie wydawnictwa:

ICAN

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.