Śmiało można stwierdzić, że ta książka zawiera ogromną i przydatną wiedzę – dzięki której będzie można lepiej zarządzać ludźmi i z nimi współpracować. Autorka dokonała wręcz niemożliwego. Na 357 stronach zawarła skondensowane i użyteczne informacje dotyczące pracy z ludźmi. Bazując na swoim bogatym doświadczeniu, w takich firmach jak Apple czy Google. W staranny i jasny sposób pokazała niuanse funkcjonowania zespołów. Sprawdźmy zatem, co tak wyjątkowego jest w tej publikacji i dlaczego warto po nią sięgnąć.

Radykalna szczerość

O co w tym chodzi? Przede wszystkim o krytykę w dwie strony i przyjmowanie jej z otwartymi rękami. Mnóstwo osób słysząc krytykę – zwyczajnie się obraża. Jest to błędna reakcja. Warto zdać sobie sprawę, że jeśli jest ona konstruktywna – służy do tego, aby nam pomóc. Dzięki informacji zwrotnej, wiemy gdzie w danym momencie się znajdujemy i co powinniśmy poprawić w naszym zachowaniu i działaniu. 

Kim Scott zachęca, żeby dostarczać krytyki swoim pracownikom, ale również samemu jej oczekiwać od podwładnych. Niezbędne jest również przekazywanie informacji na bieżąco – zamiast czekać do zebrania – które odbędzie się za kilka dni lub tygodni. Akcja – reakcja. Usprawni to komunikację, a dodatkowo zyskasz szacunek współpracowników.

Nieustanne wsparcie

Mając kilka lub kilkanaście osób w zespole, na co dzień ma się styczność z wieloma sprawami. Autorka radzi – żeby każdego wspierać i wyciągać pomocną dłoń gdy jest potrzebna. Nie na siłę, lecz dobrowolnie i z chęci wsparcia drugiej osoby. Często przytacza podejście byłej szefowej – Sheryl Sandberg (COO Facebook). W wielu sytuacjach, pozornie bez wyjścia – mogła na nią liczyć i często rozwiązywała kłopoty w zaskakująco pozytywny sposób. 

Budowanie zespołu wymaga czasu

Chcąc zbudować w firmie dobrą kulturę, potrzeba do tego czasu i chęci współpracy. Kulturą budują wszyscy – pracownicy niższego szczebla, kierownicy oraz szefostwo. Jeśli będzie ona na odpowiednim poziomie, ludzie będą przychodzić do pracy z radością i dadzą z siebie wszystko. W momencie osadzenia ludzi na właściwych stanowiskach – można wywołać rewelacyjne skutki. Ta książka pokazuje jak to zrobić. 

Unikanie niepożądanych zachowań

Wiele osób posiada wiedzę z innych publikacji i artykułów – co trzeba robić. Jednak ta książka pokazuje również drugą stronę medalu – czego nie należy robić. Sztuką jest wiedzieć, w których obszarach pracy z ludźmi, powinno się zachować szczególną ostrożność. Często jeden zły ruch, niefortunne słowo lub zdanie, potrafią zniweczyć cały wcześniejszy włożony wysiłek. Takt i subtelność są kluczem. 

HR = nieustanna praca

Kiedyś sądziłem, że dział HR to taki dział kadr – w którym tylko podejmuje się decyzję o zatrudnianiu ludzi. A gdy się nie sprawdzą, to zostają zwolnieni. Jak bardzo się myliłem. Lektura tej książki uzmysłowiła mi, – że dbanie o ludzi jest wpisane w zarządzanie i budowanie zespołu. Najważniejsze to bycie po prostu człowiekiem. Taką osobą, do której można przyjść z problemem, nowym pomysłem lub innym istotnym zagadnieniem. Pracownik czuje się wtedy doceniony,  pewny że może liczyć na swojego przełożonego w każdym momencie. 

W pracy spędzamy  ogromną ilość czasu – 40, 50, 60 – lub nawet więcej godzin tygodniowo. Potrafimy się w niej zatracić, i dlatego tak ważne jest stworzenie wzorowej atmosfery. Dzięki której jej uczestnikami będą wybitne talenty – pragnące stworzyć coś wyjątkowego i satysfakcjonującego w swoim życiu. Uda się to zrobić, po wdrożeniu uzyskanych z tej książki informacji. 

Estetyka książki i wrażenia sensoryczne

Istotnym aspektem, który uprzyjemnia czytanie książki Kim Scott – jest jakość jej wydania. Składają się na to takie elementy jak: przyjemny w odbiorze krój pisma, jakość papieru – który jest bardzo przyjemny w dotyku,  a także świetnie przygotowana i dopracowana w najmniejszym szczególe okładka. 

Powyższe elementy pomagają w czytaniu tej książki. Jednak najważniejsza jest wiedza, którą przekazuje autorka. Powinien ją przeczytać każdy, kto zajmuje się zarządzaniem zespołu, byciem liderem, szefem i osoby pracujące w działach HR. Nie jest to książka do przeczytania tylko raz. Jest w niej zbyt dużo wartościowych zagadnień do wykorzystania w praktyce. Konieczne będzie wdrożenie i weryfikowanie swoich kroków dzień po dniu – obserwując zachowania współpracowników jako jednostki i całego zespołu. Bez tej wiedzy trudno będzie Ci stworzyć taką kulturę pracy i środowisko, które pozwoli osiągać zamierzone cele. Zweryfikuj swoje postępowanie w pracy z innymi osobami i zbuduj mistrzowską drużynę, dzięki tej wyjątkowej książce – która bazuje na realnych przykładach. 

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *