Jeżeli pracujesz w dziale handlowym lub prowadzisz własną firmę, to niezbędne jest poszukiwanie nowych partnerów biznesowych. Dzięki rozbudowanej sieci kontaktów, będziesz mógł zwiększyć sprzedaż i rentowność firmy. Ilość powiązanych z Tobą kontrahentów i klientów będzie decydowała o dochodach przedsiębiorstwa. Warto pozyskiwać nowych partnerów i budować wartościowe relacje. Z pewnością zaprocentują one w przyszłości. Jeżeli robimy z kimś interesy, to oczywiście dwie strony muszą mieć wymierne korzyści. Jednak nic nie zastąpi dobrych relacji, zaufania i wzajemnego wsparcia. Stosując zasadę win-win możemy pozyskać współpracowników na długie owocne lata. Dlatego warto szukać rzetelnych partnerów i pielęgnować kontakty z innymi firmami. Jeśli damy wartość drugiej stronie, z pewnością odwdzięczą się podobnym zachowaniem wobec nas.

Budowanie bazy kontaktów

Aktualnie mamy nieograniczone możliwości szukania i zdobywania nowych kontaktów. Dzięki dostępowi do Internetu możemy w ciągu paru godzin znaleźć kilkadziesiąt adresów e-mail i numerów telefonu. Możemy wysłać do nieznanych nam wcześniej firm wiadomość lub zwyczajnie zadzwonić i przedstawić swoją ofertę oraz nawiązać relację, która może zaowocować współpracą w przyszłości.

Targi

Kolejnym ważnym krokiem będzie wyjazd na targi branżowe. Na tego typu wydarzeniach pojawiają się ludzie z dziedziny, którą się zajmujesz. Jeżeli zależy Ci na kontakcie z wybraną firmą, to nie ma lepszego miejsca aby poznać przedstawicieli tego przedsiębiorstwa. Przed rozpoczęciem takiego wydarzenia możesz sprawdzić na stronie internetowej targów listę podmiotów które zgłosiły swój udział. Dzięki temu będziesz mógł przygotować się do rozmów z osobami, które reprezentują  interesującą Cię firmę. Jeżeli dodatkowo sam będziesz wystawcą, to dzięki temu będziesz mógł przyciągnąć do siebie nowych klientów lub kontrahentów, którzy ubiją z Tobą interes. Taka aktywność na pewno będzie procentować w przyszłości i będzie pomostem do dalszych interesów. Czasami ktoś kto nie ma ochoty rozmawiać przez telefon i robić biznesu na odległość, będzie zainteresowany rozmową twarzą w twarz i lody przełamią się w realnym spotkaniu. Dlatego warto korzystać z tego typu wydarzeń.

Rekomendacje

Jeżeli posiadamy już kilku partnerów z którymi prowadzimy interesy, to warto rozszerzać grono zaprzyjaźnionych firm poprzez polecenia. Istnieje duża szansa że zostaniemy polecenia jako rzetelny partner i nawiążemy kolejne cenne relacje. Tak samo ktoś nam może zarekomendować kogoś z kim warto się skontaktować. Polecenia dzisiaj są ważnym elementem biznesu. Warto z tego korzystać, ponieważ rekomendacje pomagają budować społeczność opartą na zaufaniu i rzetelności. W momencie gdy ktoś nas poleci innej osobie lub firmie to będzie to dla nas nobilitacja i zaszczyt.

Wyjazdy służbowe

Jeżeli uda nam się nawiązać relację z potencjalnym kontrahentem, to warto pojechać w podróż służbową i spotkać się z przedstawicielami takiej firmy. Dzięki temu możemy nawiązać lepszą relację i zaprezentować się z jak najlepszej strony. Pojawienie się w siedzibie potencjalnego partnera jest doceniane, ponieważ zadaliśmy sobie trud przejechania kilkuset kilometrów. Oznacza to że zależy nam na robieniu interesów i chcemy zachęcić drugą stronę do podjęcia rozmów. Wówczas łatwiej jest kontynuować relację i ją pielęgnować, ponieważ znamy się już osobiście z drugą stroną. Podczas rozmowy przy obiedzie można poruszyć także inne bardziej prywatne tematy. A jak wiadomo – robimy interesy z tymi których po prostu lubimy.

Szkolenia i konferencje

Partnera biznesowego można również pozyskać jeżeli będziemy uczęszczać na różnego rodzaju kursy, szkolenia czy też konferencje. Nigdy nie wiadomo kto usiądzie obok nas i z kim przyjdzie nam rozmawiać na sali szkoleniowej. Być może potrzebujemy kogoś kto zajmie się marketingiem w naszej firmie, a akurat pojawił się tam ktoś kto prowadzi agencję reklamową. Dzięki temu od razu można wymienić się kontaktami. Może zdarzy się też tak że otrzymamy korzystną ofertę z okazji spotkania się na szkoleniu. Takie wydarzenia sprzyjają budowaniu relacji i współpracy między firmami.

Kluby biznesowe

W wielu miastach w Polsce istnieją kluby biznesowe, które zrzeszają przedstawicieli firm lokalnych lub z pewnego obszaru. Spotykają się porozmawiać o biznesie, sytuacji gospodarczej w kraju lub jak wygląda okoliczny rynek. Dzięki takiej inicjatywie można zdobyć kontakty do firm które niekoniecznie są z naszej branży, lecz mogą nam pomóc w rozwoju naszego biznesu. Może też akurat my posiadamy coś co zainteresuje innych. Jest to z pewnością szlachetna inicjatywa i godna uwagi.

Budowanie relacji i nawiązywanie kontaktów to sztuka i cenna umiejętność. Należy do tego podchodzić profesjonalnie i pielęgnować stosunki z innymi firmami i ich przedstawicielami. To od nas zależy jak będziemy to robić, jednak niezaprzeczalnymi wartościami są szczerość, wzajemna pomoc oraz dotrzymywanie słowa. Życzę wszystkim owocnego budowania bazy kontaktów i relacji biznesowych.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *